Analysis of a remote business game as a way to improve the performance of logistics students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.004.0010

Keywords:

Problem-based learning, Business game, E-learning, Logistics

Abstract

The intense advance of technologies of the fourth industrial revolution is making a series of work activities obsolete and at the same time creating new work opportunities, in such a way that the need for constant learning and qualification is already a reality. In this sense, technical courses play an important role in training qualified professionals for the market and they need to prepare for this new era, adapting their teaching methodology so that it is attractive, encourages student participation, develops practical skills and improves their academic achievement. Thus, this study aims to discuss how participation in a participant-centered teaching method, with problem-based learning, such as a Business Game, can improve the academic performance of students in a technical logistics management course. The study adopted the procedures of a quantitative research regarding its approach, explanatory regarding its purposes and quasi-experimental regarding its means. In the collection and treatment of data, one-tailed tests were used to compare two means for independent samples (one for each subject) to verify whether there was a statistically significant difference between the scores obtained by the two groups (experimental and control) in each subject. The game was applied in a private institution, traditional in distance education and located in São Paulo, and after analyzing the results of statistical tests, it was verified that the game contributed to the improvement of students' academic performance. The results also suggest that the game can contribute to improving the quality of teaching and teacher training, developing behavioral skills, improving professional training and reducing the bottleneck of qualified labor. The work presents, as practical contributions, the provision of subsidies for an eventual inclusion of the business game in the institution's course schedule, and possibly others, as well as pointing out that the application of the business game can support educational institutions in their search for improvement of teaching-learning processes, contributing to the improvement of its pedagogical tools, by giving priority to the appropriation of knowledge in a significant way, allowing the development of relevant skills for the professional trajectory of students.

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Author Biographies

Luís Cláudio Duarte, Universidade Estácio de Sá

Mestre (strictu sensu) em Administração e Desenvolvimento Empresarial pela Universidade Estácio de Sá (MADE/UNESA) (2021). Possui MBA (Master Business Administration) Executivo (lato sensu) em Gestão Empresarial pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2010), pós-graduação (lato sensu) em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Cândido Mendes (2003) e graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2000). Atuação como Professor do Centro Universitário Geraldo Di Biase (UGB/FERP) Campus Nova Iguaçu de 2010 a 2018 do curso de engenharia de produção, de 2016 a 2018 como professor de pós-graduação do curso de gestão de projetos (Estácio e UGB) e atua como Especialista Corporativo de Recursos Humanos na Neoenergia. Tem forte experiência na área de Recursos Humanos, com ênfase em Remuneração e Carreira (Cargos e Salários), atuando principalmente nos seguintes temas: remuneração e carreira, gestão estratégica de benefícios, relações trabalhistas, orçamento de pessoal, controles internos, informações gerenciais, administração de infraestrutura, e atividades de saúde e segurança.

José Aires Trigo, Universidade Estácio de Sá

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1992), graduação em Licenciatura Plena Em Matemática pela Universidade Castelo Branco (2000), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005) e doutorado em CIÊNCIA POLÍTICA pela Universidade Cândido Mendes (2015). Atualmente é professor da Universidade Estácio de Sá atuando em nível de Graduação, Pós-graduação Lato Sensu e Pós-graduação Stricto Sensu. É também Coordenador Adjunto do Mestrado Profissional em Administração e Desenvolvimento Empresarial (MADE). Tem experiência na área de Gestão e Economia, com ênfase em Finanças, Valoração Econômica do Meio Ambiente, Gestão Ambiental e Responsabilidad Socioambiental. 

Marco Aurélio Carino Bouzada, Universidade do Grande Rio

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998), mestrado em Administração pelo Instituto Coppead de Administração/UFRJ (2001) e doutorado em Administração pelo Instituto Coppead de Administração/UFRJ (2006). Foi, por mais de 10 anos, professor titular do curso de graduação em Administração da ESPM e de outros cursos de graduação e pós-graduação em diversas instiuições. Por mais de 12 anos, foi professor titular do quadro permanente do Mestrado em Administração da Universidade Estácio de Sá, tendo sido coordenador adjunto do programa e editor-chefe do periódico acadêmico Adm.MADE . Atualmente é professor permanente dos programas de Mestrado e Doutorado em Admnistração e professor da graduação em Administração da UNIGRANRIO e coordenador e professor do Curso de Formação em Compras e Supply Chain do ALUMNI COPPEAD (UFRJ), além de professor dos Cursos de Formação em Gestão Empresarial e Finanças da insituição. Tem mais de 70 artigos publicados em periódicos nacionais e internacionais. É organizador e principal autor dos livros Jogando Logística no Brasil; Métodos Quantitativos Aplicados a Casos Reais; O uso de ferramentas quantitativas em call centers - previsão e dimensionamento; Logística Operacional Interna; e Laboratório de Logística: testando teoria com um jogo de empresas. Tem experiência na área de Estatística, Métodos Quantitativos, Pesquisa Operacional e Business Games. 

Published

2023-01-09