From the subject to discursive practices: the epistemological ground of the Consumer Culture Theory in the Brazilian context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.004.0003

Keywords:

Consumer Culture Theory, Epistemological roots, Brazil, Scientific production

Abstract

The Consumer Culture Theory (CCT) emerged after a wave of interpretive tradition that influenced researchers in the area of consumer behavior in the 1980s, who began to seek to understand the sociocultural aspects of consumption. The CCT brand was launched in 2005 by Arnould and Thompson with the aim of classifying similar studies and cultural orientation in the research of methodological consumption. Currently, CCT is already an established academic community, with theoretical and methodological similarities. The aim of this article is to discuss the production of knowledge in the area and reflect on the epistemological soil that was consolidated in the midst of a diversity of epistemes. To this end, a systematic literature review on the epistemological soil of the Consumer Culture Theory was conducted. In this sense, the Brazilian production was analyzed in the area from 2010 to 2020, seeking to portray the main methodological and epistemological characteristics of the field. The results were synthesized in a structure composed of six dimensions that represent the assumptions of the main epistemes found in the empirical material.Thus, the article presents the picture of the production of CCT in the Brazilian context and discusses the implications for future research aimed at exploring cultural aspects of consumption through philosophical assumptions and methodological rigor.

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Author Biographies

Miriam Leite Farias, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (2015) e mestrado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2018). Atualmente está cursando Doutorado em Administração também na UFPE, com período de sanduíche na SKEMA Business School em Lille - França. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento do consumidor, cultura de consumo, turismo, inovação e empreendedorismo. 

Salomão Alencar de Farias, Universidade Federal de Pernambuco

Salomão De Farias é Bacharel Em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Ceará (1987), mestre em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (1991) e doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (1998). Atualmente é Visiting Professor no Instituto de Negócios Internacionais do College of Business da Georgia State University. Professor associado da Universidade Federal de Pernambuco em licença sabática. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento do consumidor e negócios internacionais. Foi bolsista Fulbright Scholar in Residence em 2014, Mais recentemente, foi coordenador do PROPAD/UFPE, membro do comite de area do CNPq, editor da BAR, membro do comite cientifico de Marketing da ANPAD, parecerista CAPES, CNPQ e FACEPE.

Daniela Gomes Alcoforado, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Administração pelo PROPAD/UFPE, campo temático de Marketing e Comportamento do Consumidor. Mestre em Administração pelo PROPAD/UFPE. Possui graduação com láurea em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Atualmente está cursando Comunicação Social - Publicidade e Propaganda na UFPE. Estudou, na modalidade de mobilidade estudantil, na Universität Bremen, na Alemanha (período de 2014.1 no bacharelado e 2017.1 no mestrado) e na Universidade do Porto, Portugal (período de 2015.1). Foi pesquisadora visitante da International Psychoanalytic University Berlin (Alemanha) e atualmente direciona seus estudos ao campo do Marketing e do Comportamento do Consumidor, focando em temas como Pesquisa Transformativa do Consumidor e Depressão e Consumo.

Published

2021-11-08