Quality of work life in the public sector: analysis of the perception of servers of a public university in Paraíba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.003.0017

Keywords:

Quality of life at work, Technical servers, Satisfaction

Abstract

The work has occupied much of the time in people's lives, while generating income and possibilities for personal fulfillment is a source of conflicts and diseases, in this context, research related to Quality of Life at Work (QWL), have become important in organizational studies. Thus, in order to contribute to the treatment of this issue, this work aims to diagnose the quality of work life of the effective technical servers of a campus of a public university in the state of Paraíba using Walton's model. A qualitative approach was used through semi-structured interviews, enabling the discussion of possible forms of intervention and analysis of the institution's QLW conditions and actions. Twelve (12) permanent and active servers on campus participated in the research. The data revealed that, in general, the QLW level of the technical workers, based on the model used, has very diversified aspects. Therefore, we found very relevant and positive satisfaction indexes, such as: security, stability at work, freedom and privacy. However, indicators such as: infrastructure, training, autonomy, compensation and appreciation of the server directly revealed a considerable index of dissatisfaction, indicating the need for greater attention and investment by the institution.

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Author Biographies

Karinna Formiga Caetano, Universidade Estadual da Paraíba

Possui graduação em Administração pela Universidade Estadual da Paraíba(2019) e ensino-medio-segundo-graupela escola estadual de ensino fundamental e médio monsenhor vicente freitas(2014). Atualmente é Administradora da Cães e Gatos Clínica Veterinária e Pet Shop. Tem experiência na área de Administração.

Lucas Andrade de Morais, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Mestre em Ambiente, Tecnologia e Sociedade pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Especialista em Direito Administrativo e Gestão Pública (FIP). Especialista em Educação em Direitos Humanos (UFPB). Bacharel em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (2014). Bacharel em Administração Pública pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2013). Pesquisador no Grupo Direitos Humanos e Políticas Públicas (UFCG) - Linha de pesquisa "Controle Social e Políticas Públicas", no Núcleo de Estudos Organizacionais do Alto Oeste Potiguar - NEOP (UERN) e no Grupo de Pesquisa em Produção e Ensino de Texto (GPET/UERN) - Linha de pesquisa "Argumentação, identidade, cultura local e sala de aula: estudos sobre processos retórico-argumentativos e ensino da argumentação". Possui interesse nos seguintes temas: Direito Administrativo, Direitos Humanos, Direito Socioambiental, Direitos Culturais, Direito e Humanidades (Law and Humanities), Direito & Literatura (Law and literature), Gestão Pública, Administração Pública, Políticas Públicas, Gestão Socioambiental, Ciências Ambientais, Argumentação, Linguagem jurídica, Linguagem nas Organizações, Discurso Jurídico, Discurso Organizacional, Pragmática, Literatura, linguagem e humanidades, Artes e humanidades.

Elisabete Stradiotto Siqueira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido


Possui graduação em Bacharel Em Administração pela Universidade Metodista de Piracicaba (1986), mestrado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1993) e doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999). Atualmente é pesquisador convidado da Universidade Federal da Grande Dourados e professor adjunto da Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Cultura Organizacional e Subjetividade, atuando principalmente nos seguintes temas: responsabilidade social, cultura organizacional, liderança, administração e ensino de administração.

Cinthia Moura Frade, Universidade Estadual da Paraíba

Mestra em Gestão Pública e Cooperação Internacional pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Marketing pela Universidade Norte do Paraná (UNOPAR). Graduada em Administração pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Possui interesse nos seguintes temas: Gestão de Pessoas, Gestão Pública, Empreendedorismo, Gestão por Competências, Aprendizagem Gerencial, Prática Docente.

Mariana Ferreira Pessoa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestra em Gestão Pública e Cooperação Internacional pela Universidade Federal da Paraíba (2020). Especialista em Docência no Ensino Superior pelas Faculdades Integradas do Ceará (2018). Bacharela em Administração pela Universidade Federal de Campina Grande (2013). Atuou como Professora Bolsista do Curso de Operador de Caixa do Programa ParaíbaTec da Secretaria de Estado da Educação e da Ciência e Tecnologia da Paraíba (2020). Atualmente é Professora Temporária do curso de Administração na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Published

2021-06-29