Adverse events post immunization against COVID-19 in adults in the last 2 years: scope review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2236-9600.2023.003.0003

Keywords:

COVID-19, Vaccine, Adverse events, Adults

Abstract

To identify the prevalence of the main adverse events after immunization against COVID-19 in adults in the last two years. This is a scope review, with visibility in the screening of adverse reactions occurring after immunization against SARS-CoV-2. The studies counted were published between 2021 and 2023, having as perspective the same theme of the present study and indexed in the data platforms Scientific Electronic Library Online (SciELO), Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS) and Biblioteca Virtual em Saúde Brasil (BVS). A search was performed with the descriptors: COVID-19, vaccine, adverse events and adults, combined with the Boolean AND operator. In general, 36 articles were contained to focus this review, they were within the previously established inclusion criteria and with themes relevant to the study. It was seen that the highest incidence of reports was referred by women, in addition to the AstraZeneca immunization having been mentioned with the highest number of reports of adverse reactions. The most frequent reactions identified were of a mild nature, being local and systemic, such as: fatigue, fever, headache, vaccine application site reactions, such as hyperemia, pain, syncope, chest pain, mild allergic reactions, hives. In this conjunction, the results obtained corroborate the strengthening of vaccination campaigns, because it results from more security and conviction for professionals to clarify and encourage immunization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Aparecido de Souza, Universidade de Sorocaba

Possui Graduação em Enfermagem pela Universidade Paulista Sorocaba (2006) .Pós Graduado em Docência e Pesquisa na Área da Saúde. Pós Graduado em Unidade de Terapia Intensiva. Pós Graduado em Enfermagem do Trabalho. Mestre em Ciências Farmacêuticas pela Universidade de Sorocaba. Doutorando no Programa de Ciências Farmacêuticas - Uso Racional de Medicamentos da Universidade de Sorocaba. Atualmente é Enfermeiro Assistencial no Hospital Unimed Sorocaba. Docente do Curso de Enfermagem da Universidade de Sorocaba nas áreas da Enfermagem na Saúde do Adulto e Paciente Crítico. Membro do Grupo de Estudos Científicos em Enfermagem da Universidade de Sorocaba. Faz parte do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso da Enfermagem. Tem experiência na área, com ênfase em UNIDADE DE TERAPIA INTENSIVA e EMERGÊNCIA.

Melissa Rosiane da Cruz, Universidade de Sorocaba

Graduanda em Enfermagem pela Universidade de Sorocaba, técnica em Nutrição e Dietética pela Etec Rubens de Faria e Souza.

Fernando de Sá Del Fiol, Universidade de Sorocaba

Fernando de Sá Del Fiol é Pró-Reitor de Graduação e Assuntos Estudantis da Universidade de Sorocaba, da qual exerceu o cargo de Reitor por dois mandatos (2010-2014 e 2014-2018). É também o Secretário Executivo de sua Entidade Mantenedora, a Fundação Dom Aguirre. Foi Pró-Reitor de Extensão e Assuntos Comunitários da Universidade de Sorocaba (2006-2009) e Coordenador do Curso de Farmácia (2002-2006) É atualmente professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Ciências Farmacêuticas. É farmacêutico, com graduação em 1990. Fez mestrado, doutorado e pós-doutorado em Farmacologia na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), tendo suas teses de mestrado e doutorado aprovadas com as menções: "Distinção e Louvor". Em 2009 e 2011 fez aperfeiçoamento em Doenças Infecciosas na Universidade de Harvard (EUA). Foi, de 2006 a 2012, membro da CTAA (Comissão Técnica de Acompanhamento da Avaliação) do Ministério da Educação, instância máxima de acompanhando da avaliação de Cursos de graduação e de Instituições de Ensino Superior. É consultor (avaliador) do Conselho Estadual de Educação (SP) e do Ministério da Educação (Avaliador Institucional e Avaliador de Cursos de Farmácia). Em sua carreira acadêmica, publicou 65 artigos em periódicos especializados e 43 trabalhos em anais de eventos. Apresentou trabalhos em nove congressos no exterior e 60 no Brasil. Publicou 46 capítulos de livros. É revisor de dez periódicos internacionais. Orientou 15 dissertações de mestrado e uma de doutorado. Atua na área de Farmacologia, com ênfase em Uso Racional de Antimicrobianos e Resistência Bacteriana. Recebeu, em 2012 a Comenda do Mérito Farmacêutico, maior honraria da profissão no Brasil. Em 2015 foi agraciado com a medalha da Academia Nacional de Farmácia. Em 2019 recebeu a Comenda do Mérito em Educação da Câmara dos Vereadores de Sorocaba.

Published

2023-12-29

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2