The ecocultural knowledge comprehension at urban hotspot points in Tocantins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2021.004.0043

Keywords:

Ecocultural Knowledge, Wildfires, Lagoa da Ilha District

Abstract

The fires are planned actions of anthropic origin and hen these burning phenomena out of human control start wildfires, which results in multidisciplinar impacts. At Tocantins, the burns, fires and wildfires are practices os different ecocultural subjects, motivatedny the economic contexto and and the expansion of bordering áreas. The urban hotspot points in Tocantins is the Lagoa da Ilha District, located in Lagoa da Confusão County, and this research aims to comprehend the ecocultural knowledge of the resident subjects in this locus. The metodology is the quali-quantitative of exploratory typology according the objectives, with with the use of bibliographic search and documental analysis like information sources, followed by real field research with application of the instruments questionnaire and interview, enabling participation in a Forest Brigade Professional Course, beyond the presence of Grounded Theory and of Research-Action. The results and the discussion points to comprehension of ecocultural knowledge in the meantime point to need an analytical comparison of the variables of hotspots and burnt área, to what was delimited the contraposition between wildfires Level I and Level V. At end of this study concludes that the result was total character, cause the delimited objetcive was reached in its fullness.

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Author Biographies

Cléber José Borges Sobrinho, Universidade Federal do Tocantins

Doutorando Acadêmico em Ciências do Ambiente/UFT. Mestre Acadêmico em Educação/UFT. Pós-graduado em Gestão de Emergências e Desastres/FGF. Pós-graduado em Docência Superior/FGF. Pós-graduado em Gerenciamento de Segurança Pública/UEG. Pós-graduado em Teologia e Cultura/Unyleya. Graduado em Tecnologia de Gestão em Emergências/UNIVALI. Pesquisador nas áreas de Educação, na linha de pesquisa Currículo, Saberes Docentes e Formação Profissional; e, Ciências Ambientais, na linha de pesquisa Natureza, Cultura e Sociedade. Avaliador Ad Hoc da Revista Flammae. Docente de cursos de formação profissional no Corpo de Bombeiros Militar do Tocantins. Experiência docente ininterrupta desde 2008. Atuação profissional com ênfase em planejamento e operações na área de bombeiros. Principais temas de estudo: currículo, formação profissional, queimadas, saberes ecoculturais, e, salvamento aquático. 

Dernival Venâncio Ramos Júnior, Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Goiás (2002), mestrado em História pela Universidade Federal de Goiás (2004) e doutorado em História pela Universidade de Brasília (2009). Pesquisador visitante no Tropical Conservation and Development da Universidade da Florida (2015) e Instituto de Migraciones (2019) da Universidade de Granada. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins, atuando na graduação em História, no Programa de Pós-graduação em Estudos de Cultura e Território e Neuza-UF/Núcleo de Pesquisa e Extensão em Saberes e Práticas Agroecológicas. Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Tempo Presente da América Latina e da Amazônia. Atua com pesquisa em extensão junto a comunidade tradicionais do Cerrado Amazônico, com ênfase em comunidades afetadas por grandes projetos de desenvolvimento como barragens e projetos agrícolas.

Published

2021-02-08

Issue

Section

Desenvolvimento, Sustentabilidade e Meio Ambiente