A contribution to planning more economical maintenances on the railway track

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2021.008.0027

Keywords:

Railway, Track, Maintenance, Costs, Sustainability

Abstract

The maintenance of railway track is essential to control the physical and geometric degradation of its components and thus enable an efficient and safe traffic. The services' execution costs, however, are significantly high, demanding strategies technically and economically efficients. In this paper, a new concept that relates the track geometric state and the rate of the components' degradation was studied in order to verify its technical feasibility and potential for cost reduction. Therefore, a bibliographic survey was carried out that investigated and corroborated the hypothesis that the track's geometric condition is capable of inducing dynamic forces in vehicles whose magnitude can reach considerable levels and, based on this theoretical framework, was developed an empirical study from a national railway data, through which it was analyzed how this characteristic can influence the useful life of the track's components, and also how it can be used in planning more efficient and sustainable long-term maintenance strategies. The results obtained were significantly relevant, with significant potential savings, mainly due to a considerable increase in the components' useful life, which therefore indicated how promising is the development of this new field of study both in its economic aspect and in environmental sustainability achieved by the maximized use of the components. Aiming to promote the improvement of the theme, at the end of this article, opportunities for future research are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isaias Pereira Seraco, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando do Programa de Engenharia de Transportes do Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa (COPPE), da Universidade Federal do Rio de Janeiro, no qual desenvolve pesquisas voltadas ao planejamento e gestão de manutenções na superestrutura ferroviária com foco na economicidade dos processos. Mestre em Engenharia de Transportes pela COPPE - UFRJ. Graduado em Engenharia de Produção pela Faculdade do Espírito Santo - Faculdade Multivix. Foi pesquisador no Centro de Tecnologia Mineral (CETEM - MCTI), onde trabalhou no desenvolvimento e aprimoramento de materiais ecoeficientes no beneficiamento de rochas ornamentais, e no incremento de processos industriais sustentáveis. Possui experiência no setor ferroviário adquirida por meio de Trabalho de Conclusão de Curso (pesquisa em campo). Também realizou trabalhos de consultoria na área de planejamento e controle de produção. 

Hostilio Xavier Ratton Neto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1976), mestrado em Engenharia de Transportes pelo Instituto Militar de Engenharia (1985), mestrado em Transportes (D E A Transports) pela Ecole Nationale des Ponts et Chaussées (1989) e doutorado em Transportes (Doctorat Transports), também pela Ecole Nationale des Ponts et Chaussées (1992). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Engenharia de Transportes, com ênfase em Operação de Sistemas de Transporte, atuando principalmente nos seguintes temas: planejamento, projeto, construção, operação e gestão de transportes, sistemas de transporte metroviário e ferroviário, transporte público, transporte de carga e transporte na logística.

Published

2021-08-22