The predominant positivist paradigm in marketing: understanding differences, producing confluences and suggesting alternatives

Authors

  • Jamille Queiroz Leite Universidade Federal de Pernambuco
  • Marcus Augusto Vasconcelos Araújo FBV DEVRY - MPGE
  • Alexandre de Oliveira Siqueira Faculdade Boa Viagem
  • Humberto Caetano Cardoso da Silva Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.6008/SPC2179-684X.2017.003.0003

Keywords:

Positivista, Interpretivism, Marketing

Abstract

This article brings the recurring debate relating the predominantly positivist approach to marketing research and the need to make the discipline a consolidated science. For this, a survey related to objectivity and subjectivity in the social sciences, to the segmentation of researchers in positivist and interpretivism, associated to the recurrent demand for validation and accreditation of research, mainly qualitative (interpretivism), is made. These issues raise concerns that address these dilemmas. Triangulation is seen as a possible way to slow down problems related to credibility in research, by adopting as a research strategy multiple forms and methods of obtaining information. The methodological procedure followed referred to the bibliographical research, in this way, this article intends to organize and systematize the main issues involved to these barriers of the researches in marketing and to show the aspects of the triangulation that could soften the problems of the positivist hegemony in the research methodology of the area.

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Author Biographies

Jamille Queiroz Leite, Universidade Federal de Pernambuco

Mestra em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), especialista em Finanças Empresariais pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e bacharela em Administração pelas Faculdades Integradas Barros Melo(AESO). Possui experiência em docência na área de Marketing, Estratégia, Gestão de Pessoas, Empreendedorismo e EAD. Atualmente é coordenadora dos curso de Administração das Faculdades Integradas Barros Melo.

Alexandre de Oliveira Siqueira, Faculdade Boa Viagem

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Mestre em Administração pela Faculdade Boa Viagem / DeVry Brasil (2015), especialista em Marketing pela Fundação Getúltio Vargas (2007) e graduado em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (2004). Profissional de Marketing com experiência executiva em plataformas diversas como planejamento estratégico, atendimento e relacionamento com clientes, eventos, ações promocionais, endomarketing, gestão de equipes e de projetos, social media marketing e comunicação organizacional. Atua como docente nas áreas de Gestão Empresarial, Administração e Marketing, assim como docência em pós-graduação (MBA), pesquisador do Grupo de Pesquisa MOS/FBV (Marketing e Operações de Serviços) e palestrante convidado nas áreas citadas. Os interesses acadêmicos incluem: Administração e operações de Serviços, Marketing e Comportamento do Consumidor, Estratégia Empresarial, Processos Decisórios e Gestão da Qualidade.

Humberto Caetano Cardoso da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Pernambuco (1999), Especialização em Computação com ênfase em Banco de Dados (2011), Mestrado em Gestão Empresarial pela Faculdade Boa Viagem - FBV/DeVry, aluno de Doutorado em Administração pelo PROPAD/UFPE. Atualmente é Diretor Técnico da Alliance3. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em segurança e governança de TI. Profissional certificado LPIC-1 (Linux Professional Institute), LPIC-2 (Linux Professional Institute), ITIL Foundation, ISO 27002 Foundation e COBIT 4.1 Foundation.

Published

2017-10-22

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