Socio-educational public policies: implementation of integral education in the public system in Cacoal – Rondônia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.002.0015

Keywords:

Socio-educational Public Policies, Integral Education, Extension of school time

Abstract

The present research was carried out in two state schools, located in the municipality of Cacoal in the state of Rondônia (one school serves the 'Guaporé' Project and the other serves the 'School of the New Time' and the 'School of Choice' Projects). Mixed methods of analysis of the results were adopted. Questionnaires were applied to obtain data containing questions referring to the determination stipulated by the National Education Plan - PNE, more specifically the Sixth Goal, aiming to obtain the necessary data for the analysis of indicators that provide understand of the scenario for the implementation of Integral Education in the municipality and envisage the feasibility of the determination about the increase in the number of hours. The veracity of the increase in the number of hours from 04 (four) to 07 (seven) hours will be verified as specifies the Sixth Goal of the National Education Plan (NEP) according to Law 13,005 of 25th June of 2014, with the methodological praxis used by the respective schools and the impact that the change brought during the project. The result enabled us to ascertain that the implementation of school time designed to mitigate the absence of social justice in the neediest communities has as a gap the students' acceptance, leading the staff to exercise the constant role of motivator to keep and conquer new students’ trust. Teachers through the methodology of projects seek a strategy to remedy learning difficulties, using the pedagogical guidelines of the Co-responsibility for Education Institute (CEI) program that presents the life project, leveling and an integral training as methodological praxis to meet the Sixth Goal of the NEP. The absence of infrastructure expansion is one of the aggravating factors that render the Strategies proposed by the Sixth Goal unfeasible.

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Author Biographies

Elaine Cristina Rodrigues Prado, Faculdade de Pimenta Bueno

Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Pimenta Bueno (2008). Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica (2009) Especialista em Coordenação Pedagógica (2013). Atualmente é professora da Coordenação Regional de Ensino de Cacoal e também professora na Escola Fundação Bradesco de Cacoal.

Claudia Cleomar Araujo Ximenes Cerqueira, Universidade Federal de Rondônia

Doutorado em Andamento em Geografia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Mestre em Geografia (2016/UNIR) (CAPES 4); Especialista em Administração Pública (2007); em Gestão Financeira (2007); em Docência do Ensino Superior (2007) e em História Regional (2017) todas as especializações pela Faculdade de Pimenta Bueno (FAP). Bacharel em Ciências Contábeis pela Fundação Universidade Federal de Rondônia (2006). Membro do Grupo de Pesquisa Experimental Diálogos Hídrico Multidisciplinar. Membro fundador da APECs-Brasil. Membro do Projeto "A formação de pesquisadores/educadores e de educadores/pesquisadores: desmistificando a ciência durante as Semanas Polares Internacionais" fomentado pelo CNPq. Membro do Grupo de pesquisa em ordenamento do território na Amazônia GOT-Amazônia do Programa de Pós Graduação em Geografia da UNIR. E-mail: profa.ximenescerqueira@gmail.com.

Nubia Deborah Araujo Caramello, Universidade Federal de Rondônia

Profissionalmente é Docente do Mestrado Profissional em rede Nacional em Gestão e Regulação dos Recursos Hídricos ? ProfÁgua ? Polo Ji-Paraná/RO e da rede estadual de ensino básico em Rondônia há 25 anos. Realizou o doutorado pleno em Geografia, na Universidade Autônoma de Barcelona - UAB/Cataluña (Bolsista CAPES) reconhecido e validado pela Universidade Federal do Ceará. Mestrado e graduação em Geografia, e em Pedagogia através da Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Especialista em Processamento das Informações Geográficas na Gestão Ambiental e em andamento as Pós em Gestão Pública (IFAM) e Metodologia do Ensino Profissional e Tecnológico (IFAP). Integrante como pesquisadora nos grupos de pesquisa: Aigua, Territori i Sostenibilitat ? GRATS (UAB/Cataluña); Geomorfologia fluvial e Ambiental (Geomorphos/UFRJ) e idealizadora do Grupo Experimental de Pesquisa Diálogo Hídrico Multidisciplinar (motivando a pesquisa dentro e fora dos territórios universitários). Pesquisadora de indicadores e metodologias que viabilizem Plano de Bacia Hidrográfica e mecanismo de Gestão de Bacia Hidrográfica Integrada ao interesse dos atores locais. Assessora Técnica via SEDUC do Comitê de Bacia Hidrografia do Rio Branco e Colorado. Dedica-se como pesquisadora a metodologia de ensino de geografia ativa participava através de projetos de iniciação cientifica paralelo a docência no ensino básico. No mestrado o foco de pesquisa é o mapeamento de indicadores perceptivos para mediação de gestão de recursos hídricos participativa, eficiência de instrumentos de gestão de recursos hídricos e ao diálogo fluvial na adoção da Agenda 2030 como diretriz para o desenho local da sustentabilidade.

Published

2021-03-22