The Trajectory of competence-based management in public administration: a focus in the Brazilian’s administrative reform context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.002.0013

Keywords:

State reform, Public sector, Competency management, Human resources

Abstract

This essay aims to analyze the evolution of Human Resources Management in Public Administration under the context of two management models, the managerial and the ‘societal’ model, regarding the perspective of the New Human Resources Policy, centered on the Master Plan for the Reform of the State Apparatus , and its subsequent development with the implementation of Management by Competences (MBC), introduced by Decree 5.707 / 2006. As well as showing reflections on the aspects of MBC contribution and its limits in the public environment. To do so, a bibliographic review was carried out based on books and articles published in meetings, congresses and magazines by researching the terms ‘state reform’; ‘public Management’; ‘Management by competences in public management’, ‘human resources’, ‘administrative reforms’ and ‘social management’.

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Author Biographies

Thatiana Pedroso Pereira Monteiro Oiticica, Universidade Federal de Alagoas

Trabalho na Companhia Brasileira de Trens Urbanos como Analista de Gestão - Administradora desde 2015. Possuo formação em Administração de Empresas (2007), Especialização em Gestão do Agronegócio (2010) e Mestranda em Administração Pública pela UFAL com previsão de término em 2021. Anteriormente, atuei profissionalmente em gestão de projetos no Projeto Agentes Locais de Inovação - SEBRAE (2010-2012), no Projeto Gestão Integrada da Escola - FALCONI Consultoria (2014) e como Analista - Gestora de Projeto no SEBRAE (2014-2015), no qual era responsável por gerir 2 projetos (APL Rizicultura e Atendimento ao Comércio e Indústria) nos entornos do Baixo São Francisco, com Planejamento, execução e acompanhamento de ações para o alcance de indicadores e metas definidas pelo núcleo estratégico do SEBRAE de acordo com as estratégias da instituição e consequente satisfação do usuário dos serviços prestados. 

Milka Alves Correia Barbosa, Universidade Federal de Alagoas

Professora Adjunta na Universidade Federal de Alagoas/ Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade. Tem graduação em ADMINISTRAÇÃO pela Universidade Federal de Alagoas (1994), mestrado e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2007, 2015). É docente colaboradora no PPGDiDes da Universidade Federal do Vale do São Francisco e docente permanente no PROFIAP/UFAL. Temas de interesse em pesquisas na área de gestão em instituições de ensino superior, gestão de pessoas e comportamento organizacional.

Published

2020-12-02