Bibliometric evidences of a divide between marketing academics and practitioners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.001.0005

Keywords:

Marketing Theory, Marketing Practice, Science Divulgation, Editorial Market

Abstract

Marketing practitioners and academics have different priorities and this causes a divide between them. Academics often seek publishing in prestigious journals. Practitioners often do not know these publications, focusing in professional challenges. This paper aims to answer whether titles of books and scientific articles are evidence of the gap between academia and practice in the area of marketing. It was then performed a bibliometric research, which started by collecting through web-scraping 351 book titles on Consumer Behavior and 293 on Marketing Research, as well as 252 article titles from the Journal of Marketing, 336 from the Journal of Consumer Research and 332 of the Journal of Marketing Research. Using Content Analysis, 8 categories were created in which the terms used in the titles were coded. The analysis of Pearson's χ2 indicated that there is a significant association between proposed categories (8) and the type of publication (2, Books and Scientific Articles), χ2 (7, N = 5,112) = 518,274, p =, 000, Cramer’s V =, 318. From the Adjusted Residues, it was possible to state that 7 of the 8 categories showed an association between the types of publication, with emphasis on the categories Concepts and Instructions, the first being predominant in scientific articles and the second in books. The results are evidence of the gap between academia and practice in the area of ​​Marketing. As a result, a dialogue between the parties should be encouraged, in order to reduce the distance and benefit both academics and practitioners.

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Author Biographies

Fábio Roberto Borges, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Administração - Área Mercadologia e Administração Estratégica - pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Administração - Área Mercadologia e Administração Estratégica - pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atua como Professor Adjunto no Departamento de Ciências Administrativas da UFMG, na área de Marketing e Marketing Digital. Desenvolve pesquisas interdisciplinares nas temáticas de Comportamento do Consumidor e Sistemas Informação, tendo produzido relatórios e artigos em tópicos como Sistemas de Recomendação, Marketing Viral, Algoritmos Genéticos, Comércio Eletrônico, Advergaming, Mídias Sociais e Web Analytics. É Sócio Cotista da empresa Supersonic, focada em Otimização da Conversão, filiada ao Parque Tecnológico de Belo Horizonte (BH-TEC), onde já foi responsável por projetos de empresas clientes como TOTVS, Sendgrid, Grupo Somos, Grupo Ânima, Samba Tech, Rock Content, Universidade Fumec, entre outros.

Ricardo Teixeira Veiga, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1987), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993) e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2000). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Minas Gerais e professor colaborador do Centro de Estudos de Lazer e Recreação/UFMG. É membro do comitê editorial da Revista de Administração FACES e da Revista de Administração Hospitalar e Inovação em Saúde (RAHIS). É revisor da RAC. Revista de Administração Contemporânea, RAE. Revista de Administração de Empresas, BAR - Brazilian Administration Review, Management Research Review e de outros periódicos estrangeiros indexados. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing de serviços, comportamento do consumidor, pesquisa de mercado, análise estatística multivariada (especialmente Modelagem de Equações Estruturais) e teoria de marketing. Coordena o NECC - Núcleo de Estatística e Ciências Comportamentais. É consuiltor ad hoc da CAPES na revisão de material didático para cursos de ensino á distância. Editor associado da revista BAR - Brazilian Administration Review (ISSN 1807-7692).

Matheus Resende Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Santo Agostinho de Belo Horizonte(2015). Tem experiência na área de Administração.

Published

2020-10-05