The work of the accountant: a study conducted in federal educational institutions of Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2018.001.0007

Keywords:

Work, Accountant, Federal Educational Institutions

Abstract

This research aims to characterize the accountants' perception of the work they perform in Federal Teaching Institutions of Santa Catarina (IFE / SC) and their contribution to management and society. The survey subjects are 41 (forty-one) full-time accountants in the IFE / SC. This research is based on a qualitative methodological approach and as a tool for data collection the questionnaire strategy was used. Thus, the instrument of data collection was elaborated with the intention of identifying the level of training of accountants of the IFE / SC, as well as the time of performance in the institutions; the accountant's understanding of the job done, their professional development and accounting; and the accountant's perception of the space that accounting has in the institution and the participation of the accountant in the management of the institution and in society. To perform the content analysis, we made use of the categorical observation described by Bardin (2009), who organizes the categories from the totality of the text. In order to support the considerations, the main authors MOW (1987), Migliaccio Filho (1994), Silva (2003), Alves et al. (2007), Tolfo et al. (2007), Tonin et al. (2007), Cardoso et al. (2006) and Slomski et al. (2010). From the verified answers, the prerogatives of the accountant's occupation were identified, since the activities performed are centered in the strong presence of a routine in which a mechanized, repetitive work is evidenced whose premise is centered in the individualization and not in the comprehension of all the work process. Despite the emphasis on repetition, the answers point to the work performed, to the primacy of technical knowledge and to ethics in what is done, even if it leads to what has been accomplished. Regarding professional development, the responses indicate the continuing training centered on routine accounting practices. Regarding the space that accounting occupies in the institutions, the accountants' understanding is that this space grows and that the services performed by the accountant contribute to the decision making of the management. In this way, it is verified that professionals understand the product of the work done and the real benefits for the institutions. However, the results point out that accountants have difficulties in understanding the reach of the service to society, and this impacts in the sense of the value that this has for the professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laís Karine Sardá Martins, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestra em Contabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Federal de Santa Catarina em 2018. Especialista em Controladoria e Auditoria Contábil pelo Instituto de Consultoria Educacional e Pós-Graduação (ICEP) e Certificadora FACESP. Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Catarina em 2012, tem seu registro no CRC/SC sob o n 36426/O-4.

Marcos Laffin, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Ciências Contábeis pela UNIVILLE(1986), graduação em Licenciatura Plena Para 2º Grau pela UDESC (1991), mestrado em Metodologia do Ensino pela UNICAMP (1996) e doutorado em Engenharia de Produção pela UFSC (2002). Pós-Doutorado em Ciências Contábeis pela UFBA (2015). Atualmente é professor Associado IV da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Ciências Contábeis, atuando principalmente nos seguintes temas: contabilidade, ensino de graduação, educação, ensino e terceiro setor. Exerceu o cargo de Pró-Reitor de Ensino de Graduação da UFSC de 2004 a 2008 e foi Presidente Nacional do Fórum de Pró-Reitores de Graduação das Universidades Brasileiras, de 2007 a 2008. É coordenador do NETEC - Núcleo de Estudos sobre Trabalho e Ensino em Contabilidade. Desenvolveu e criou a Revista Contemporânea de Contabilidade. Professor no curso de graduação e Pós-Graduação de Ciências Contábeis da UFSC. Exerceu a Presidência do Colegiado de Graduação UFSC; Coordenou curso de Especialização em Educação de Jovens e Adultos e Diversidade; Desenvolveu pesquisas para MEC/SETEC; Consultor ad hoc. Escritor no gênero poesia; Recebeu prêmio Mérito Literatura Catarinense. Categorias de interesse: Educação e Trabalho em Ciências Contábeis; Formação de Professor; Docência no Ensino Superior; Ensino e Pesquisa em Ciências Contábeis; História e Memória. 

Published

2018-09-24