Voices of Rio Jari Program: a scientific contribution to the socio-environmental public management of Laranjal do Jari-AP/Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.003.0011

Keywords:

Inundation, Public Policies, Environmental Perception, Socio-environment Indicators

Abstract

The natural phenomenon that promoted approximately four months of flooding in 2022 in the communities and municipalities inserted in the western Brazilian Amazon, located on the banks of the Rio Jari in Amapá, was the motivating factor for the elaboration of a Research Program, whose general objective is to map socio-environmental perceptive indicators in the interdisciplinary perspective from the interview applied to residents of Antiga Usina street, located on the right bank of the Rio Jari in the municipality of Laranjal do Jari, with registration in the ethics committee CAEE 59933922.3.0000.0211. In this aspect, this article starts from the premise that the landscape as a result of natural and anthropogenic interactions is a historical and geographical product to be considered in public policies, seeking to contextualize public and available information on the socio-environmental problem and to describe the contributions that the indicators can bring to public policies mapped by the Program to the municipal public administration. Methodologically, it is a case study with bibliographic, documentary and field research, originally with photographic records for analysis of the impact on the landscape that contributes to the proposal of indicators to be pointed out in the Program, starting with the pre-flood observation and continuing through Ex-post-facto research. As an initial result, there is the fact that the socio-environmental impact in the study area does not come only from the flood that occurred in 2022, but from the absence of some elements of basic sanitation such as the reception and treatment of sewage, adequate destination of solid waste and the precarious structure of stilts. Although they are part of history, they need more impervious and safer constructions for accessibility. It should also be noted that the data sought by the Voices of Rio Jari Program will provide a diagnosis not carried out by any research group yet.

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Author Biographies

Nubia Deborah Araujo Caramello, Universidade Federal de Rondônia

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (atuando no ensino médio, graduação, especialização Lato e Strito Sensu, cursos FICs profissionalizantes) e (via cooperação técnica) do Mestrado Profissional em rede Nacional em Gestão e Regulação dos Recursos Hídricos ProfÁgua Polo Ji-Paraná/RO, na Universidade Federal de Rondônia. Lecionou por 25 anos na rede estadual de ensino básico em Rondônia. Realizou o doutorado pleno em Geografia, na Universidade Autônoma de Barcelona - UAB/Cataluña (Bolsista CAPES) reconhecido e validado pela Universidade Federal do Ceará. Mestrado e graduação em Geografia, e em Pedagogia através da Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Especialista em Processamento das Informações Geográficas na Gestão Ambiental, em Metodologia do Ensino Profissional e Tecnológico (IFAP), e em Gestão Pública (IFAM). Integrante como pesquisadora nos grupos de pesquisa: Aigua, Territori i Sostenibilitat GRATS (UAB/Cataluña); Dinâmica e Gestão de Rios (Geomorphos/UFRJ), Resiliência Climática RIPERC. e idealizadora do Grupo de Pesquisa Diálogo Hídrico Multidisciplinar (motivando a pesquisa dentro e fora dos territórios universitários) atualmente passa a compor o grupo de pesquisa Centro de Estudos em Ecologia e Manejo na Amazônia CEEMA. Atua nas linhas de pesquisa: Diálogo Hídrico Multidisciplinar e Conservação, Biodiversidade, Sociodiversidade, ecologia humana e políticas públicas. Pesquisadora de indicadores e metodologias que viabilizem Plano de Bacia Hidrográfica e mecanismo de Gestão de Bacia Hidrográfica e de Territórios Fluviais Integrados ao interesse dos atores locais. Dedica-se como pesquisadora a metodologia de ensino de geografia ativa participava através de projetos de iniciação cientifica (para uma alfabetização geográfica significativa a partir do espaço vivido) paralelo a docência no ensino básico. No mestrado o foco de pesquisa é o mapeamento de indicadores perceptivos para mediação de gestão de Rios e recursos hídricos participativa, eficiência de instrumentos de gestão de recursos hídricos e ao diálogo fluvial na adoção da Agenda 2030 como diretriz para o desenho local da sustentabilidade. Como produto do mestrado e de suas ações vem priorizando a produção de material voltado ao ensino formal e informal e empoderamento de comunidades amazônicas.

Juliano Kruger, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Amazonas

Docente e Coordenador da Especialização em Gestão Pública do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Amazonas. Doutor em Ciências da Administração pela Escola de Economia e Gestão da Universidade do Minho (Portugal). É mestre em Gestão pela Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra (Portugal). Especialista em Gestão Pública Municipal pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui um MBA (Master of Business Administration) em Auditoria Integral pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). É bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bacharel em Administração Pública pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) e Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Published

2023-01-08