The influence of religiosity on the materialism of catholics from Santa Catarina

Authors

  • Bárbara Rafaela Zen de Andrade Universidade Federal de Santa Catarina
  • Luise Lago Universidade Federal de Santa Catarina
  • Martin de La Martinière Petroll Universidade Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0001-7280-9202

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.002.0006

Keywords:

Materialism, Consumption, Religion, Religiosity

Abstract

There are several aspects, from rational to emotional, that influence consumers. One of these aspects is the value given to obtain possessions, the defining trait of materialism. Religion and religiosity are also related to the individual's psychological, social and emotional well-being. Taking into consideration that majority of the Brazilian population declares themselves as Catholics, this article aims to analyze the impact of religion on materialism among Catholic faithful living in the state of Santa Catarina. For the study, 272 questionnaires, applied online, were collected and contained two scales: the Brazilian Scale of Material Values and the Duke Religious Index. It was found that there was no significant correlation between gender, age and income with materialism. However, Catholics who have high intrinsic religiosity - linked to psychological factors and personal convictions - have a lower degree of materialism than those who have low intrinsic religiosity. Showing that the degree of materialism can be influenced by personal beliefs when lived intrinsically, but the data cannot be generalized. It also suggests that researches containing subjects with low religiosity or no religion should be compared to the study group.

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Author Biographies

Bárbara Rafaela Zen de Andrade, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Administração na Universidade Federal de Santa Catarina (2019).

Luise Lago, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina(2019). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Empresas.

Martin de La Martinière Petroll, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Adjunto C3 do Departamento de Ciências da Administração do Centro Socioeconômico da Universidade Federal de Santa Catarina (CAD/CSE/UFSC). Doutor (2013) em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná (UFPR) com período de doutorado-sanduíche na Boston College (Boston/MA/EUA). Mestre (2007) em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduado (2003) em Administração de Empresas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professor e orientador de mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAdm/UFSC) e do Curso de Graduação em Administração (CAD-UFSC). Linha de pesquisa: Marketing, Comportamento do Consumidor, Varejo, Comunicação. Autor de diversos artigos publicados em revistas científicas e anais de eventos nacionais e internacionais. Líder do grupo de pesquisa registrado na UFSC e no CNPq, denominado: Núcleo de Inteligência Competitiva Organizacional em Marketing e Logística (NICO). 

Published

2023-01-08