Methodological triangulation in qualitative research: a study in Brazilian journals focused on tourism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.001.0006

Keywords:

Triangulation, Tourism, Scientific Journals, Scientific Rigor, Methodology

Abstract

The use of triangulation as a methodological alternative for carrying out qualitative research is indicated as a means of increasing the validity and quality of results, however, its conception and practice are not fully understood by its users. Therefore, the article aims to discuss the use of triangulation as a research strategy present in articles published in Brazilian journals focused on the topic of tourism, so that the sample cut was carried out based on journals belonging to strata A1, A2, and B1 in the Qualis Capes classification (2013-2016) during the period between 2010 and 2020. The qualitative study performs the content analysis of the corpus from the following categories: data triangulation, researchers triangulation, method triangulation, theory triangulation and mixed methods. The results point to the discreet use of triangulation as a research strategy, with a predominance of the use of triangulation of methods and a lack of studies that adopt the triangulation of theories. The expansion of the application of triangulation has the potential to contribute to increasing scientific rigor and quality in research dealing with the topic of tourism and its interfaces with other areas of knowledge.

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Author Biographies

Rebeka Cristiny Barbosa de Santana, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Administração, pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Gestão Ambiental, pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Pernambuco - IFPE (2015). Possui especialização em Metodologia do Ensino Superior, pela Faculdade Maurício de Nassau - UNINASSAU (2014); especialização em Direito Penal e Processo Penal (2014), pela Faculdade Joaquim Nabuco; especialização em Direito Público (2011), pela Escola de Magistratura de Pernambuco - ESMAPE; especialização em Treinador de Futebol (2012), pelo Instituto Brasileiro de Gestão e Marketing - IBGM; graduação em Curso de Formação de Oficiais pela Academia de Polícia Militar do Paudalho (2004); graduação em Direito, pela Faculdade Integrada do Recife - FIR (2009); e graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade de Pernambuco - UPE (2009). Atualmente é Major QOPM - Polícia Militar de Pernambuco. 

Fernando Gomes de Paiva Júnior, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004), Mestre em Administração pela Universidad de Deusto (19 País Basco, Espanha (1990) e Graduado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (1985). Pós-doutorado pelo Programa Nacional de Pós-doutorado (PNPD), Universidade Federal da Paraíba. Professor Titular da Universidade Federal de Pernambuco. Coordenador do Grupo de Pesquisa Lócus de Investigação em Economia Criativa.Áreas de interesse: Economia Criativa, Empreendedorismo cultural, Inovação, Redes de Negócio e Estudos Culturais.

Published

2022-05-18