Analysis of satisfaction with the quality of the refrigeration service: application of the SERVQUAL methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.004.0014

Keywords:

SERVQUAL Scale, Customer Satisfaction, Quality of service provision

Abstract

This research aimed to analyze the satisfaction of the services provided to customers of a refrigeration company located in the city of Juiz de Fora, through the SERVQUAL Scale. This analysis is valuable as quality is an import factor for companies in the role of attracting and retaining customers. It was developed through a single entity survey, with a quality approach, using a questionnaire proposed by Parasuraman et al. (1985) as a source of data collection. This questionnaire had it’s reliability attested through Cronbach’s Alpha, which presented a value 0,819. After the applying the questionnaire, the performance presented, in the customers perception, was compared with their expectations, extracting the gaps in the execution of the servicewhich was indentified in all dimensions of the SERVQUAL Scale, and the biggest discrepancy is in the Tangibility dimension, mainly motivated by the appearance of the physical facilities and modern equipment. It is noted, then, that customer expectations are not being met by the performance of the service provided, revealing the need for companies to identify the points of insufficiency and implement solutions to reverse this situation. Furthemore, it emphasizes the importance of verifying whether customers are satisfied or not in order to become more competitive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geraldo Afonso Gonçalves Junior, Universidade Federal de Juiz de Fora

É Mestre em Ciências Contábeis, na sub-área de Controladoria, pela Universidade Federal de Uberlândia (2020), Pós - Graduado em Gestão Financeira - Auditoria e Controladoria pelas Faculdades Unificadas Doctum (2015) e graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus JK (2012). Possui experiência na área de Administração Financeira e Contábil. Atuou como Professor Substituto na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, nas disciplinas de Contabilidade Geral 2, Ambiental e Custos. Atualmente é Contador efetivo da Câmara Municipal de Poá/SP.

Lara Cristina Francisco de Almeida Fehr, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Controladoria e Contabilidade pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (2015). Mestre em Finanças e Controladoria pela Universidade Federal de Uberlândia/UFU (2010). Fez pós-graduação "Lato-Sensu" em Contabilidade e Controladoria pela mesma Universidade (2000).Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia (1996). É professora adjunta da Universidade Federal de Uberlândia no curso de Ciências Contábeis. Atualmente é também professora no Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da Faculdade de Ciências Contábeis/UFU. Coordena o X MBA Especialização em Controladoria e Finanças. Atua como avaliadora de diversos periódicos na área de Administração e de Ciências Contábeis. É Editora Adjunta da Revista Mineira de Contabilidade desde 09/2021. Tem experiência nas áreas de consultoria e assessoria contábil.

Published

2021-11-08