Quality in the use of m-banking: a systematic literature review

Authors

Keywords:

Quality, M-banking, Proknow-C, Privacy, Reliability

Abstract

Mobile technology is changing the design and implementation of financial services such as m-bankign. Knowing quality aspects in the use of mobile banking applications can be considered a competitive advantage in an environment with a high degree of competition, such as banking. Given this panorama, this study aimed to conduct a systematic review of the literature, in order to know what has been researched addressing the quality in the use of banking applications. As a tool, the Proknow-C (Knowledge Development Process - Construtivist) was used, a structured instrument that helps in a constructivist process to generate knowledge on the chosen topic. The search began with 470 selected articles, and after filtering processes, 25 studies remained for final analysis. From the full reading of each of the articles, it was possible to identify the quality aspects used in each one. As a result, it is thought that although there is research addressing quality in m-banking, there is still no consensus in the literature on which dimensions of quality form the global construct considering the use of mobile banking applications. However, there are indications that the aspects of security, privacy and trust are factors of great generation to determine the quality perceived by the desires in the use of m-banking.

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Author Biographies

Monique Wagner de Souza, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora (2021) e Mestre (2016) em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC. Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2009) e Especialização em Controladoria e Finanças pela PUC-PR (2012) . Tem experiência em Controladoria e atua na área de pesquisa em Comportamento do Consumidor, M-Commerce, M-Banking, Serviços Bancários, Administração e Tecnologia da Informação e Gestão da Tecnologia. Atua como docente em cursos de graduação presenciais e a distância em cursos de graduação e extensão na Faculdade Cesusc. É membro do NDE do curso CST em Gestão Comercial e Gestão Financeira, membro do Colegiado do curso de CST em Gestão de Recursos Humanos e membro da Comissão Própria de Avaliação (CPA). Atualmente coordena o núcleo de educação a distância (NEAD) e os cursos de CST em Gestão Comercial e Gestão de Recursos Humanos. Vencedora do Prêmio Infi-Febraban de Economia Bancária (2018) na categoria Inovações da Era Digital.

Rafael Tezza, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professor associado e pesquisador do Departamento de Administração Empresarial (ESAG/UDESC), do Programa de Pós- Graduação em Administração (ESAG/UDESC) e do Programa de Pós-Graduação em Métodos e Gestão em Avaliação (INE/UFSC). Diretor de Pesquisa e Pós-Graduação (ESAG/UDESC) (2018-2022), Coordenador do Programa de Pós- Graduação Stricto Sensu em Administração (ESAG/UDESC) (2016-2018). Professor visitante do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da UFPR. Editor associado da Revista Gestão Organizacional (2016-atual). Atualmente leciona disciplinas de Estatística Aplicada à Administração Empresarial e Pública, Pesquisa Quantitativa em Administração, Teoria da Resposta ao Item Aplicada à Gestão e Modelos para Tomada de Decisão. Pesquisa os seguintes temas: E-commerce, M-commerce, M-banking, Estatística Multivariada Aplicada à Gestão, Big Data, Teoria da Resposta ao Item e Tomada de Decisão. 

Published

2021-11-08