Empreenda Agro Sustentável Program: entrepreneurship and innovation in the academic environment of Agrarian Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.003.0010

Keywords:

Entrepreneurial education, Startups, Agribusiness

Abstract

Entrepreneurship can be understood as the art of making things happen with creativity and motivation. The agricultural sciences demand the development of an entrepreneurial vision in the face of the vigorous market, presenting itself as fundamental for the professional training of young academics. The objective of this work was to provide a training experience to students from agriculture sciences and related ones from the Universidade Federal de Sergipe. In order to fulfill the proposed objective, a cycle of workshops was carried out, working with the dissemination of values and techniques of agile managers and the practice of entrepreneurship, to promote business in the rural production area. Through the Empreenda Agro Sustentável Program, based on the application of active methodologies, 15 teams discussed and matured in startup models. Participants involved in one of the stages (workshops) enhance their visits to entrepreneurs, by making contact with methods that are not yet covered in the regular academic studies of undergraduate courses in agricultural sciences. This research presents an important discussion on active educational methodologies in the form of a university extension program. Another contribution is an interdisciplinarity between the areas of agricultural sciences and the development of entrepreneurial education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Sandro Rodrigues Holanda, Universidade Federal de Sergipe


Possui graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal do Ceará (1985), mestrado em Agronomia (Fitotecnia) pela Universidade Federal de Lavras (1992) e doutorado em Agronomia pela Universidade Federal de Lavras (1996)/Purdue University e Pós-Doutorado pela Universidade de Wisconsin (EUA). Atualmente é professor Titular da Universidade Federal de Sergipe, Coordenador do Laboratório de Erosão e Sedimentação - LABES e lider do Grupo de Pesquisa em Gestão Hidroambiental do Baixo São Francisco. Tem experiência na área de Engenharia de Água e Solo, com ênfase em Conservação de Solo e Água, atuando principalmente nos seguintes temas: Bioengenharia de solos, demais técnicas de controle de erosão e Empreendedorismo AGRO Sustentável.

Luiz Diego Vidal Santos, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Educação Física pela Faculdade de Formação de Professores de Arcoverde (2009), Engenharia Agronômica Pela Universidade Federal de Sergipe UFS (2020) e mestrado em Ciências da Propriedade Intelectual pela Universidade Federal de Sergipe (2020). Atualmente cursando doutorado em Ciências da Propriedade Intelectual na Universidade Federal de Sergipe UFS. Cofundador da Liga Acadêmica do Agro Sustentável (L-AGROS), pesquisador na Universidade Federal de Sergipe vinculado aos Grupos de Pesquisas sobre Gerenciamento Hidroambiental do Baixo São Francisco ? UFS e Manejo de Solos e Sustentabilidade ? UFS. Tem experiência na área de bioengenharia do solo e água, mecanização agrícola, solos, empreendedorismo e propriedade intelectual.

Millena dos Santos Santana, Universidade Federal de Sergipe

Estudante de Engenharia Agronômica

Raphael Campos Azevedo, Universidade Federal de Sergipe

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Ideal (SE)(2016). Tem experiência na área de Agronomia.

Francisco de Souza Leite Júnior, Universidade Federal de Sergipe

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Nossa Senhora das Graças(2010). Atualmente é Bolsista fapitec do Associacão dos Empregados da Embrapa Sergipe - AEESE. Tem experiência na área de Zootecnia, com ênfase em Nutrição e Alimentação Animal. 

Rayssa Juliane Souza de Jesus, Universidade Federal de Sergipe

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Santíssimo Sacramento(2016). Tem experiência na área de Recursos Florestais e Engenharia Florestal, com ênfase em Conservação da Natureza.

Published

2021-06-29

Most read articles by the same author(s)