Estimates of access to water, sewage and collection of solid waste (RSU/RSD) for the municipalities of the high course of the Paraíba river

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2318-2881.2021.004.0015

Keywords:

Urbancleaning, Population, Sanitation

Abstract

This article aims to analyze the estimates of access to water, sewage and estimates of urban cleaning collection for municipalities bathed by the Paraíba River in its high course, respectively, Monteiro, Camalaú, Caraúbas and São Domingos do Cariri in 2019. The specific objectives are: to estimate the population percentages of the municipalities with access to sanitized water; identify the percentages of population numbers with access to sewage services; estimate the collection of solid waste. The methodology used for this study was based on the search for secondary data on free database sites such as the National Sanitation Information System (SNIS, 2019) and the Brazilian Institute of Geography and Statistics - IBGE (2019). It was found that the municipalities present very marked population disparities, likewise, access to water sanitation and sewage services. In the same sense, the collection of municipal solid waste from the cleaning of the streets, also presented high volumes destined to the dumps of each municipality. The municipality of Monteiro has improved rates. However, it also presents larger demographic data than the other municipalities analyzed in this study. The municipality of Monteiro did not present data for the collection of municipal solid waste in the year related to the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clemilda Barreto de Sousa, Universidade Federal de Campina Grande

Possui graduação em geografia pela Universidade Estadual da Paraíba (2013), é especialista em fundamentos da educação: práticas pedagógicas interdisciplinares- UEPB (2015);Atua como professora da educação básica na instituição: Governo do Estado da Paraíba desde 2013. Número de ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8585-8086

Luzia Valberlígia Batista Gonçalves, Universidade Federal de Campina Grande

Doutoranda em Engenharia de Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG. Mestre em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG. Pedagoga e Enfermeira. Especialista em Gestão e Análise Ambiental, Saúde da Família, Obstetrícia e Neonatologia, Vigilância em Saúde Ambiental, Pediatria e Neonatologia, Saúde da Mulher - Uma Abordagem Multidisciplinar, Centro Cirúrgico e Central de Material, Saúde do Adulto e do Idoso e em Gestão de Redes de Atenção à Saúde. Atualmente é Analista em Saúde/Enfermeira Obstétrica no Hospital Jesus Nazareno - Caruaru-PE - SES/PE. Atua com as seguintes temáticas: Promoção da Saúde; Gestão em Saúde; Biossegurança; Saúde da Mulher.

Luzia Marinalva da Silva, Universidade da Paraíba

Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia para Magistério em Educação Infantil e Ensino Fundamental (Séries Iniciais) com Área de Aprofundamento em Supervisão Escolar e Orientação Educacional pela Universidade Federal da Paraíba - Campus I (2010). Especialização no Programa de Formação Continuada de Professores das Séries Iniciais do Ensino Fundamental - nas áreas de Alfabetização e Linguagem, promovido pelo Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita, CCeale, da faculdade de Educação da UFMG, em parceria com a Secretaria de Educação Básica (SEB) do Ministério da Educação. Certificado no Programa de Formação para Conselheiros Escolares. Formação no Programa Linux Educacional - Introdução a Educação Digital, promovido pelo Ministério da Educação (MEC), totalizando carga horária de 100 horas/aula.Certificado no curso Info - Básico, Modalidade Educação Profissional - Módulos: Digitação, Windows, Word, Excel, Powerpoint e Internet, totalizando 36 H/A. Participação no I Seminário de Produção Acadêmica, onde apresentou o trabalho com o tema: Interação família - escola: uma parceria para cidadania, promovido pelo Laboratório de Estágio Supervisionado - LAES. Tem experiência na área da Educação, com ênfase no processo de Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente na sala de aula. Participou do III Encontro de Iniciação à Docência da UEPB (ENID/UEPB). Mestra em Educação pelo Programa de pós-Graduação em Educação (PPGE) - Universidade Federal da Paraíba (2012.1).Formada em Letras pelo Instituto Federal da Paraíba/IFPB.

Published

2022-01-01

Most read articles by the same author(s)