Educational nursing practices for adolescent pregnancy reduction: systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2236-9600.2022.001.0017

Keywords:

Teenage pregnancy, Prevention, Nursing

Abstract

This research aimed to analyze the national scientific productions on the actions taken by Brazilian nurses to guide and prevent teenage pregnancy. Having the systematic review as method, a bibliographic query was made at the databases of the Online Scientific Electronic Library (SCIELO); Latin American and Caribbean Health Sciences Literature (LILACS) and Nursing Database (BDENF), according to the methodology Preferred report items for systematic reviews and meta-analyzes (PRISMA). Articles in Portuguese, which focused on the prevention of teenage pregnancy by medical practices and nursing tests in the period from 2009 to 2019 were included, on the other hand, articles that did not meet these conditions were excluded. We found 73 articles, but only 6 fulfilled the data inclusion criteria by the PRISMA method. Regarding nursing practice for the prevention of teenage pregnancy, 100% of the articles presented this approach, it includes 4 articles that addresses the adoption of round of conversation and adolescent groups; 2 works about educational workshops; 2 works about dynamics and educational games; 1 addresses the approach to adolescents only when they are facing a nursing consultation; 1 produced a movie based on actual facts over the topic. Note that these methods, when applied, make a great contribution to change the perception of this audience. In short, nursing contribution to their educational practices may decrease teenage pregnancy rates.

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Author Biographies

Karla Patricia Araújo de Moura Santos, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida

Possui ensino-medio-segundo-graupela Jorceli Silva Sestari(2008). Tem experiência na área de Enfermagem. 

Valdiana Alves de Souza, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida

Possui graduação em Ciencias naturais / habilitação em quimica pela Universidade do Estado do Pará(2014). Atualmente é Professora da Prefeitura Municipal Redenção - PA. 

Tatiana da Silva Fernandes Soares, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio ph7(2010). Tem experiência na área de Enfermagem. 

Douglas Mroginski Weber, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida

Possui Graduação em Biomedicina pelo Instituto de Ensino superior de Santo Ângelo IESA/ CNEC (2014), com habilitação em Análises Clínicas. Mestre em Ciências com área de concentração em Bioquímica e Bioprospecção pelo Programa de Pós-graduação em Bioquímica e Bioprospecção (PPGBBio) da UFPel que desenvolve pesquisas voltadas ao estudo farmacológico e/ou toxicológico de nanocápsulas contendo Meloxicam e de moléculas bioativas (em especial moléculas orgânicas contendo Selênio). Possui especialização na Universidade Cândido Mendes no curso de Hematologia (2019), possui especialização na Universidade Cândido Mendes no curso de Imunologia e Microbiologia (2020). Pós Graduando em A Moderna Educação: Metodologias, Tendências e Foco no Aluno na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) com professores renomados com Leandro Karnal e Luiz Felipe Pondé entre outros. Docente da Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR (docente assistente) nos cursos de Enfermagem e Medicina desde o ano de 2017. Qual trabalha com as linhas de pesquisa em: Hematologia e hemoterapia; Imuno-hematologia; Oncologias hematológicas; Imunopatologia das Doenças Infecciosas; Fisiopatologia de Doenças e Lesões Celulares Mediada por Estresse Oxidativo; Bioquímica clínica e laboratorial e Bioquímica Metabólica. Professor Coordenador da Liga Acadêmica de Saúde Coletiva - LIASC e Professor Coordenador da Liga Acadêmica de Gastroenterologia da Amazonia Reunida - LAGAR. 

Published

2021-10-22