Environmental education as an instrument of awareness and awareness in the proper use of agrochemicals

Authors

  • Ivoneide de Almeida Querino Universidade Federal da Paraíba
  • Washington Antonio Pereira de França Universidade Federal da Paraíba
  • David Holanda de Oliveira Universidade Federal da Paraíba
  • Thais Aparecida Vitoriano Dantas Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.6008/SPC2179-6858.2017.002.0022

Keywords:

Agriculture, Environment, Health

Abstract

Agrotoxic conscious usage is quite important to a better agricultural production and preservation of renewable resources, environment and human health. It is important that society, and especially producers, take care during agrotoxic usage, avoiding food contamination environmental one, farmers and consumers. Knowing risk perception, from the exposure population is important to develop proposes of intervention about the problem with community, through actions of consciousness about non – proliferated usage of these products, in order to incorrect and for a long time. The work had the aim to identify and analyses knowledge level of rural community at Santa Maria District, in Areia PB, about non – discriminate agrotoxic usage and make intervention, through Environmental Education, giving permission to use these substances by community. The work was carried out in two stages, with farmers of Santa Maria District. The first stage occurred with application of half – structured questionnaires and after, based on the answers, interventions were made through debates and workshops with community. Many interviewers (96%) is illiterate or has only fundamental school, increasing the difficulty on reading and comprehension of packing instructions. Used agrotoxic by farmers are herbicides, especially glisophate. These products are acquired in non – authorized sells, without prescription presentation in agronomy. Packing discard is done in a very incorrect way, without devolution of receiving. 37.7% of interviewers said that they do not use equipment’s of individual protection. Those who use it (62%) said not to do in the right way. Only 19% know reading the instructions on packing due to its technical language. Used intervention with farmers collaborate to information and share experiences and examples with can be used as a tool about the right usage of agrotoxic. Environmental Education was an important mechanism during this work, bringing improvement to questions nor even environmental, as well as political and social ones.

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Author Biographies

Ivoneide de Almeida Querino, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Ciências Biológicas (Bacharelado)pela Universidade Federal da Paraíba (2016). Registro no conselho regional de biologia 5ª região.Tem experiência na área de Biologia Geral, com ênfase em Educação Ambiental, voltada ao uso adequado dos agrotóxicos, tendo participado de projetos de extensão com agricultores, professores e alunos do ensino básico.

Washington Antonio Pereira de França, Universidade Federal da Paraíba

Graduando em Ciências Biológicas (Licenciatura) pela Universidade Federal da Paraíba, Campus II. Atualmente é representante estudantil do Comitê de Inclusão e Acessibilidade - CIA, do Campus II da UFPB. Tem experiência como Bolsista e voluntário do Programa de Bolsas de Extensão (Probex) e no Programa de Bolsa para Licenciatura (Prolicen), pelo CCA/UFPB. Atua em projetos nas áreas de Educação, Inclusão Social e Questões Étnico Raciais sob orientação da profª Drª Ana Cristina Daxenberger (UFPB) e em projetos na área da Educação Ambiental (com ênfase no uso correto dos agrotóxicos e produção e gerenciamento de resíduos sólidos) sob orientação do professor Dr. David Holanda de Oliveira (UFPB).

David Holanda de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, Mestrado e Doutorado em Geociências pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é professor adjunto III da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Geociências e Educação ambiental, com ênfase em Paleontologia, atuando principalmente nos seguintes temas: foraminíferos, micropaleontologia, curadoria e ensino de ciências.

Thais Aparecida Vitoriano Dantas, Universidade Federal da Paraíba

Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Paraíba (2017), e atualmente cursa Licenciatura plena em Ciências Biológicas pela a Universidade Federal da Paraíba. É estagiaria do laboratório de entomologia da Universidade Federal da Paraíba, Campus II Areia - PB, atuando em pesquisas na área de Entomologia agrícola, bioecologia de insetos e controle biológico de insetos. Já foi bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) e voluntária em projetos de extensão.

Published

2017-01-11