Green criminology: an approach to criminology in environmental sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2020.003.0039

Keywords:

Green Criminology, Environmental Damage, Green Crimes, Environmental Justice, Criminology

Abstract

Environmental issues require multidisciplinary analysis capable of presenting different scientific perspectives, making it possible to understand the complex phenomena related to environmental damage and crimes. Green criminology provides for interdisciplinary examination of crimes against nature, functioning as a tool to study, analyze and deal with environmental crimes, which are often ignored by conventional criminology. Given the above, the objective of this study is to register the arguments and theoretical foundations present in criminology that precedes green crime as the study area identified and contributed to its formation. The method used was qualitative. An analysis of bibliographic character made as base of studies on green criminology, published in global level, applied in scientific works indexed with databases available in digital servers. It is concluded that green criminology is positioned as a discipline that considers criminal issues not only defined by a strictly legalistic conception of criminal law, but also, ponders issues related to rights, justice, morals, victimization, criminality and the use of criminal justice systems. administrative, civil and regulatory justice. Still, he defends the use of approaches based on restorative justice and mediation, as he believes that these are means of providing alternative mechanisms for human and non-human victims who suffer the consequences of environmental crimes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Christina Konrad, Universidade do Vale do Taquari

Mestranda no Programa de Pós-Graduação Ambiente e Desenvolvimento da UNIVATES, graduada em Ciências Jurídicas e Sociais pela UNIVATES, atualmente é bolsista de mestrado PROSUP/CAPES, pesquisadora junto ao grupo Práticas Ambientais, Comunicação, Educação e Cidadania (CNPq).

Luciana Turatti, Universidade do Vale do Taquari

Pós-doutora em Direito pela Universidade de Sevilha, Espanha (2019). Possui doutorado em Direito pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2014), mestrado em Direito pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2003) e graduação em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2001). Atualmente é professora adjunta da Universidade do Vale do Taquari - Univates, onde ministra as disciplinas de Direito Ambiental e Legislação Ambiental, nos cursos de Direito e Engenharia Ambiental. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ambiente e Desenvolvimento - PPGAD e do Programa de Pós-Graduação em Sistemas Ambientais Sustentáveis - PPGSAS, ambos da UNIVATES. Pesquisadora do grupo de pesquisas Práticas Ambientais, Comunicação, Educação e Cidadania (CNPq). Tem experiência na área de Políticas Públicas Ambientais atuando principalmente nos seguintes temas: cidadania, recursos hídricos, governança, meio ambiente, resíduos, agroecologia, saberes locais, descolonização dos saberes e responsabilidade ambiental.

Cíntia Rosina Flores, Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES (2017), Mestre em Engenharia: Energia, Ambiente e Materiais pela Universidade Luterana do Brasil - ULBRA (2011), Especialista em Docência Universitária pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (2003) e graduada em Direito pelo Instituto Luterano de Ensino Superior de Ji-Paraná ILES/ULBRA (2001). Foi professora do curso de Direito no Instituto Luterano de Ensino Superior de Porto Velho (ILES/ULBRA) por cinco anos (2006-2011). Atualmente é Professora Adjunta III na Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR.

Published

2020-04-02