Luminosity, container and mica schist powder on seedling growth of Dipteryx alata Vogel (FABACEAE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2019.005.0021

Keywords:

Baru, Cerrado Fruits, Irradiance, Rock Dust, Container

Abstract

With the advancement of the agricultural frontier in the Midwest region of Brazil, native fruit species of this region, with sustained exploitation potential in the short and medium term, are still little explored, which may lead them to extinction. In this scenario, research aimed at the propagation, establishment, development and conservation of these species should be encouraged for use in plant genetic studies, genetic improvement, maintenance of germplasm banks, product diversification, income generation, and their introduction into the production chain, increasing thus the sustainable production of native fruit seedlings in the Midwest region. The objective of this work was to evaluate the effect of shading, line tube and mica schist powder on seedling production. The experimental design was completely randomized, with 12 treatments and 10 replications in a 3 x 2 x 2 factorial scheme - three environments: 85% shade, 50% shade and full sun; two sources of mineralization: urea compound + simple superphosphate + potassium chloride (NPK) and mica schist powder (PMX) and two types of containers: rigid polyethylene tubing and plastic spools (line tubing). Irradiance greater than 50% reduced seedling initial development. Micaxist powder did not affect allometric variables in D. alata or during 120 days after sowing.

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Author Biography

Tadeu Robson Melo Cavalcante, Instituto Federal Goiano

Técnico em Agropecuária pelo Instituto Federal Goiano - Campus Rio Verde (1986), graduação em Administração Rural pela Universidade Federal de Lavras (1990), graduado em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal de Viçosa (1997), mestrado (2000) pela mesma Universidade e doutorado pela Universidade Federal de Goiás (2007). Atuou por 4 anos na Universidade Estadual de Goiás lecionando no curso de Tecnologia em Agropecuária a disciplina Legislação Ambiental e Sanitária e Coordenando este mesmo curso. No curso de Administração lecionou as disciplinas de Pesquisa Operacional, Elaboração e Avaliação de Projetos, além de atuar como Coordenador de Estágio do Curso de Administração. No curso de Licenciatura em Informática, lecionou Probabilidade e Estatística. Em 2010, ingressou como Professor Efetivo do Instituto Federal Goiano, onde leciona para o curso Técnico em Agropecuária, nível médio, as disciplinas Agricultura Geral, Culturas Anuais I, Culturas Anuais II, Silvicultura, Culturas Perenes e Fruticultura. Também lecionou para o curso técnico em meio ambiente a disciplina Recuperação de Áreas Degradadas. Lecionou na graduação em Agronomia, as disciplinas de Estatística Experimental e Propagação de Plantas. Orientou discentes do Programa de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC e PIBIC Jr.) do campus Morrinhos e Orienta no PIBIC Jr do Campus Avançado de Hidrolândia. Orientou Trabalho de Conclusão de Curso de discente da Administração (2009) e da Agronomia (2015). Responsável pelo Núcleo de Pesquisa do Campus Avançado de Hidrolândia desde 2015, também Coordena o PIBIC neste mesmo campus. Preside diversos comitês no campus Avançado de Hidrolândia e atua como membro em diversos outros comitês e comissões. Membro do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar para Sustentabilidade do Bioma Cerrado (GPMSBC) desde 2012. Membro de Projeto de Pesquisa aprovado na Chamada Nº 21/2016 - Linha 2: Manutenção de Núcleo de Estudo em Agroecologia e Produção Orgânica (NEA). Tem experiência na área de polinização e produção de mudas de Annonaceae - graviola e araticum. Pós-Doutorado em Botânica Aplicada na UFLA (em andamento)

Published

2019-10-12

Issue

Section

Desenvolvimento, Sustentabilidade e Meio Ambiente