Knowledge and use of magical-religious plants by meadows from the semiarid state of Paraíba, Northeast Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2018.008.0021

Keywords:

Ethnobotany, Symbolic plants, Prayer culture

Abstract

Magical-religious plants are sacred instruments in praying rituals. The aim of the research was to register the knowledge and local use of magical-religious plants used by mourners, discussing the importance of this knowledge. The survey interviewed all mowers in the municipality of Amparom (PB), Northeast Brazil. For data collection, direct observation, semi-structured interviews and collection of botanical material were used. We recorded 23 species distributed in 23 genera and 15 families. The Fabaceae (5 spp.) And Lamiaceae (4 spp.) Families were the most cited. The species most approached by the mowers were the purple pine nut (Jatropha gossypiifolia L.), the rue (Ruta graveolens L.) and the muçambê (Cleome spinosa (Jacq.) Raf.). Diseases treated through prayers with plant use range from 'evil eye' to 'spill'. This culture still resists in the city, although the new generation does not show interest in the craft. There was a change in the magical-religious species used over time, perhaps due to possible changes in the caatinga vegetation, such as the insertion of invasive species. It is important to promote public policies to encourage the culture of mourners, and thus promote the rapprochement, respect and conservation of magical-religious plants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Lucena Coutinho, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA/UFPB Especialista em Etnobiologia - UEPB Graduada em Ciências Biológicas - UEPB (2013). Técnico em Recursos Naturais pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB. Técnica de Laboratório da UEPB - Campus V - Laboratório de Botânica (Graduação e Pesquisa).

Reinaldo Farias Paiva de Lucena, Universidade Federal da Paraíba

Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual da Paraíba (2002), Mestre (2005) e Doutor (2009) em Botânica pelo Laboratório de Etnobotânica Aplicada do Programa de Pós-Graduação em Botânica da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). É professor efetivo no cargo de Associado I na Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Campus I, Centro de Ciências Exatas e da Natureza (CCEN), Departamento de Sistemática e Ecologia (DSE), Laboratório de Etnobiologia e Ciências Ambientais (LECA). Professor e Orientador de Mestrado/Doutorado em Rede em Desenvolvimento e Meio Ambiente (PRODEMA) da UFPB no Campus I (João Pessoa). Colaborou como Pesquisador Associado do Missouri Botanical Garden, St. Louis nos Estados Unidos, e como Consultor da Capes - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - na Área de Ciências Ambientais. Tem experiência na área de Botânica e Ecologia, com ênfase em Etnobotânica, atuando principalmente nos seguintes temas: etnobiologia, etnobotânica, etnozoologia, caatinga, populações tradicionais e conservação da biodiversidade.

Kallyne Machado Bonifácio, Universidade Federal da Paraíba

Possui Graduação (Bacharelado e Licenciatura) em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual da Paraíba (2003), Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Paraíba (2008) e Doutorado em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015). Atualmente, realiza Pós-Doutoramento (PNPD-CAPES) no Programa de Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), sendo membro Docente Colaborador desse Programa, nível Mestrado. Tem experiência em estudos que visam contribuir para a gestão de Áreas Protegidas no contexto das inter-relações entre pessoas e animais. Atua nos seguintes temas: Etnozoologia; Etnobiologia ecológica; Conhecimento ecológico local; Conservação de fauna silvestre. No Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) e no Ensino de Ciências Biológicas, se interessa pela abordagem das Novas Tecnologias no Ensino.

Published

2019-05-14