Dropout in engineering: a study from the view of academics of an IFES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.002.0021

Keywords:

Dropout, Higher education, Student stay policies, Engineering courses

Abstract

This work aims to conduct a survey about the main factors that contributed to the decision to abandon the undergraduate course in four engineering courses at the Federal University of Technology - Paraná (UTFPR) Campus Campo Mourão. For this, the research was structured from a qualitative approach, being elaborated in the form of a descriptive research and based on a case study. Data collection took place from institutional documents and the application of online questionnaires to students who had dropped out of the analyzed courses. With the information collected from the research subjects it was possible to identify the main factors that were most relevant to the decision to evade these students. As results, it was observed that factors related to the individual characteristics of the student, especially the discovery of new professional interests, disenchantment and demotivation with the course and early choice of the profession, as well as factors related to financial difficulties, lack of job opportunities and difficulty in reconciling work with studies, in addition to factors related to the curriculum and management of courses are very relevant factors in the  decision to evade the students participating in the research, evidencing the importance of a more active participation of higher education institutions in the monitoring, control and prevention of dropout.

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Author Biographies

Sildemar Albertini da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui Mestrado em Administração Pública pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2022), Especilização em Administração Pública pelo UNICESUMAR - Centro Universitário de Maringá (2015) e  graduação em Administração pela Universidade Estadual do Paraná (2013). Atualmente é Assistente em Administração da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública.

Oséias Santos de Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2012). Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2007). Pós-graduado/Especialista em Língua Portuguesa pela Faculdade de Ciências e Letras Plíneo Augusto do Amaral - SP (1999) e Pós-Graduado/Especialista em Supervisão Escolar pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2000). Pós-Graduado/Especialista em Gestão Pública Municipal - UFSM (2011). Licenciado em Letras Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (1997). Bacharel em Teologia pela Faculdade de Educação Teológica Logos - SP (2002). Professor Associado do Ensino Superior na UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná - onde atuou como Assessor de Desenvolvimento Estratégico (Reitoria), Docente no Departamento de Educação - DEPED/Campus Curitiba e no Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP/UTFPR/Curitiba). Superintendente Executivo na Secretaria Municipal da Educação de Curitiba/Paraná (Gestão 2017-2020 e Gestão 2021-2024). Pesquisador no Grupo de Pesquisa sobre Desenvolvimento Profissional Docente (UTFPR). Participante da Rede de Pesquisadores em Formação de Professores (RIPEFOR). Membro do Conselho Editorial Científico dos seguintes periódicos: Transmutare (Periódico Online do Departamento de Educação da UTFPR/Curitiba); Revista Revista Educação em Debate (UFC); Revista Triângulo (UFTM); Revista Perspectiva (UFSC); Revista UDZIWI (Universidade Pedagógica de Moçambique). Atuação na área de Educação, com ênfase em Administração Pública; Políticas Educacionais; Gestão Educacional; Gestão Escolar; Organização do Trabalho Pedagógico; Avaliação Institucional; TICs na Educação e Desenvolvimento Profissional Docente.

Published

2023-01-08