Relationship between extracurricular activities and labor market: an integrative literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.004.0011

Keywords:

Extracurricular activities, Development of skills, Professionalization, Labor market

Abstract

This paper aims to analyze how scientific publications discuss the relationship between Extracurricular Activities (EA) and professional formation in the business field for the labor market, believing that this will foment participation in EA, besides facilitating the student’s professional planning during his graduation. With this objective, the research fulfilled an integrative review (IR). After applying the inclusion and exclusion criteria, eleven (11) articles were selected to compose the sample. These articles indicate the importance of extracurricular activities not only in the development of students' professional skills but in the creation of a networking and entrepreneur profile. Finally, it suggests comparative studies between students who participated and those who did not in EA. Such studies may foment more investments in these activities as a viable and feasible alternative to minimize the gap between the interim of the educational environment and what is demanded by the business market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Valadão Pires, Universidade Federal de Viçosa

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Viçosa(2021). Tem experiência na área de Administração.

Diego Costa Mendes, Universidade Federal de Viçosa

Professor adjunto do Departamento de Administração e Contabilidade (DAD) da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Docente permanente do Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP) e colaborador do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAdm), ambos da UFV. Doutor e mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPAD) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); graduado em Administração pela mesma instituição. Líder do tema 14 (Gerações, Ageísmo e Trabalho) da divisão acadêmica GPR - Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho, da ANPAD (2022/2024). Membro do Observatório da Sociedade Pós-Pandêmica (OSPP) e dos grupos de pesquisa: "Diz - Grupos de Pesquisa em Discursos e Estéticas da Diferença", "Núcleo Interdisciplinar de Estudos de Gênero (NIEG)" e "Mercademia - Núcleo de Gestão Empresarial", ambos vinculados à UFV e cadastrados no diretório do CNPq. Possui interesses de pesquisa nos Estudos Organizacionais e na Gestão de Pessoas, atuando, no presente momento, sobre os seguintes temas: trabalho e cotidiano no pós-pandemia; marcadores sociais da diferença nas relações de trabalho, nas organizações e nas políticas públicas (gênero e sexualidade, gerações e ageísmo, corpo e capacitismo, raça, racismo e branquitude); currículo em Administração. Também tem realizado pesquisas nas temáticas que envolvem trabalho, qualidade de vida no trabalho e controle nas organizações.

Published

2021-11-08