The processes of open innovation: an analysis in the brazilian semiconductor industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/SPC2179-684X.2017.003.0013

Keywords:

open innovation, processes, semiconductors, design houses

Abstract

Over the past years, in order to innovate, companies have become increasingly dependent on knowledge and resources generated outside organizational boundaries. Thus, the process of innovation in organizations began to consider the contribution of different external agents, among them clients, suppliers, and universities. In the perspective of open innovation, according to Gassman and Enkel (2004), innovation processes can be categorized into three types: outside-in, inside-out and coupled process, being these archetypes characterized by the adoption of different activities. The present article aimed to identify the processes of open innovation adopted by Brazilian design houses in the joint development of integrated circuit projects, for that, the research method applied was a survey, using documentary analysis and the application of structured questionnaires with design houses and specialists in microelectronics. The program SPSS (version 21) was used to help the data analysis, using descriptive and statistical techniques, among them the application of the chi-square test.  The study results showed that the design houses studied implement several practices of the open innovation paradigm in the development of integrated circuits projects, being the practices related to the outside-in process the most frequent, in addition, it was possible to observe there were no significant differences when the design house was a for-profit or nonprofit organization and the open innovation processes adopted.

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Author Biographies

Xênia L'amour Campos Oliveira, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Sergipe (2014) e mestrado em Administração pela Universidade Federal de Sergipe (2017). Trabalhou como professora e coordenadora dos cursos de Administração, Ciências Contábeis e Gestão de Recursos Humanos na Faculdade Maurício de Nassau em Aracaju. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Empresas, atuando principalmente nos seguintes temas: inovação, empreendedorismo e pesquisa qualitativa.

Maria Elena Léon Olave, Universidade Federal de Sergipe

Possui Graduação em Ciências Contábeis e Administrativas - Universidade Del Valle- Cali- Colômbia em 1992. Obteve seu Mestrado em Engenharia de Produção pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (1998) e Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (2003). Atualmente é professora Associada do Departamento de Administração da Universidade Federal de Sergipe e Docente do Programa de Pós -Graduação em Administração- PROPADM/UFS e do Programa de Mestrado Profissional em Administraçã Pública-PROFIAP. Tem experiência na área de Engenharia de Produção com ênfase em Gerência de Produção, atuando principalmente nos seguintes temas: Administração da Produção e Operações, Logística e Cadeia de Suprimentos, Gestão da Inovação, Empreendedorismo, Redes de Pequenas Empresas, especificamente sobre Arranjos produtivos locais, Redes de Cooperação, Clusters, criação de novos negócios, Spin-off, Startups etc. É membro titular do CONSU/UFS- Conselho Superior da Universidade Federal de Sergipe. Orienta alunos em nível de graduação, Pós-graduação, especialização, Iniciação científica e Monitoria. Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Sergipe no período de 2014 até 2017, e na Vice-Coordenação entre 2011 e 2013. É líder do Grupo de Pesquisa de Empreendedorismo e Pequenas Empresas.

Published

2018-09-24