Organizational routine article model for building inspection: a proposal from an analysis in condominium administrators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.001.0010

Keywords:

Organizational routines, Artifact, Building maintenance

Abstract

Routines are the skills of an organization. Although organizational routines are everywhere, they have been difficult to conceptualize in a rigorous or immutable way. This study aims to analyze how social immersion in condominium management companies contributes to the establishment of a model of routine organizational building inspection artifact for building maintenance. The study is essentially qualitative in nature. Observations, semi-structured interviews and documentary research were carried out related to the organizational routine of building inspection of condominium administrators, the study being applied in three organizations of different sizes, operating in the west of Santa Catarina. The method used for the research is the comparative study of cases, where the essence is in the attempt to guide a decision or a set of decisions, why they are made, how they are implemented and what is the result. For content analysis, data triangulation was used, based on the combination of different collection modes, in order to validate the study's targeting process. Therefore, focused on interviews and observation, the component tasks of the routines in question were characterized and described. Documentary research favored the presentation of an artifact to assist in building inspection with a primary focus on preventive maintenance of the property. It is possible to understand and demonstrate aspects inherent to the weak social immersion where a reactive posture of the interviewees towards the social context of their routines was found.

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Author Biographies

Cleber Coradi, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó (2005). Mestrando do Mestrado Profissional em Administração pela Unoesc Chapecó (2018). Professor e coordenador do curso de Engenharia Civil da Universidade do Oeste de Santa Catarina campus de Xanxerê. Possui experiência na área de gerenciamento de projetos, desenvolvimento de projetos de engenharia tais como estruturas de concreto armado, hidrossanitário, elétrico, preventivo. Possui vasta experiência em execução de obras de pequeno e médio porte e também com administração de obras.

Juliano Danilo Spuldaro, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Graduado em Administração pela Unoesc, Campus de Joaçaba seguiu seu desenvolvimento de carreira de pesquisador e docente por meio da realização do curso de mestrado na mesma área pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Depois disso, passou a atuar profissionalmente na concepção e implementação de processos de planejamento estratégico, o que o levou a escolher estratégia empresarial como temática do Doutorado na Escola de Administração de Empresas de São Paulo (EAESP) da Fundação Getúlio Vargas (FGV). Após sua conclusão, dedicou-se à pesquisa, ensino e consultoria em Estratégia Empresarial e Planejamento Estratégico. Atualmente estuda, leciona e executa assessorias e consultorias em assuntos relacionados à estratégia das empresas, especialmente no que se refere à construção e implementação de suas estratégias, capacidades e também das rotinas organizacionais que executam.

Published

2020-10-05