The evaluation of web accessibility in government portals: the Paraná Inteligência Artificial (PIÁ in portuguese)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2020.001.0005

Keywords:

Accessibility, Governmental Portals, Visual Impairment

Abstract

Since the early 1990’s, the Brazilian government has been trying to keep up with international public management trends in order to change its relationship with its citizens. One of the resources to achieve this goal is government web portals. If such portals are accessible, they can provide citizens with greater participation opportunities. Based on that, the general goal of this article is to evaluate the web accessibility of a government portal, namely the Paraná Inteligência Artificial (PIÁ) and the specific goals are: to describe the main assistive resources available to provide accessibility for the visually impaired; to identify key violations that can hinder/prevent access to Paraná state government information and services; and to organize a summary of improvements. For this, was used the qualitative methodology of an exploratory and descriptive type. Observation and a documentary analysis of the portal were conducted using the following tools: e-Scanner, NVDA, TalkBack and Manual Accessibility Checklist for the Visually Impaired, all of which were handled by three people with different visual impairment levels. Results showed that the PIÁ portal is partially accessible. Some of its main features are: a page on accessibility; short paragraphs; a site map; text and background options. With regard to the violations, it´s possible to mention: links do not open on the page the user is browsing, most pages the user is redirected to do not use the minimum accessibility guidelines. As a suggestion for improvement, one advise is the constantly survey visually impaired users and/or groups of visually impaired persons so that this government portal can become accessible also for members of that community.

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Author Biographies

Priscila da Silva Duarte, Instituto Federal do Paraná

Professora de Administração no Instituto Federal do Paraná- IFPR. Avaliadora de Projetos de Extensão IFRN, IFBAIANO, IFSC, UFSB, IFSP e IFSuldeMinas. Avaliadora das revistas UNIABEU, RAP, APGS e European Management Journal. Doutora, Mestre e Bacharel em Administração e Licenciada em Letras- Português/Inglês. Possui especializações em Publicidade, Propaganda e Marketing, Gestão de Pessoas, Gestão Pública e em Educação Profissional . Atualmente leciona disciplinas de Administração (Gestão de Pessoas, Prática Profissional, Princípios da Administração, Planejamento Social e Estratégico. Politicas Sociais e Gestão Social, Gestão Social e Ambiental, Técnicas de Negociação e Vendas e Gestão da Cadeia de Suprimentos) para alunos de especialização, graduação, técnico e técnico integrado ao ensino médio. Tem interesse pela área de Administração com enfoque em Estudos Organizacionais e Gestão de Pessoas, especificamente sobre: como ocorre o processo de identificação entre membros de tribos urbanas; as conexões entre o presente e o passado de ações organizacionais e como elas são criadas e sustentadas ao longo do tempo; o papel que as emoções sociais e coletivas desempenham na disseminação e na reação ao estigma individual, social e/ou organizacional. 

Noézia Maria Ramos, Universidade Federal de Uberlândia

Mestre em Administração (UFU-2007), Especialista em Gestão e Estratégia Empresarial (ULBRA-2002) e Bacharel em Administração (1995). Atualmente é Professora do Curso de graduação em Administração na Universidade Federal de Uberlândia - Campus Ituiutaba/MG. Tem experiência profissional em Agroindústrias, Comércio Varejista e Transportadoras. Desenvolve pesquisas em Gestão de Pessoas, Psicodinâmica do Trabalho, Qualidade de Vida, Estresse Ocupacional, Turnover, Comportamento Organizacional, Cultura Organizacional, Liderança e Motivação. Já realizou pesquisas em Estratégia Empresarial, Empreendedorismo e Gestão de MPE.

Denise Queiroz Ribeiro, Fundação Getúlio Vargas

Doutoranda em Administração na Fundação Getúlio Vargas de São Paulo. Mestre em Administração pela PUC-MG/Fundação Dom Cabral. Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. Especialista em Acreditação Hospitalar pela FCMMG. Licenciada em Matemática pela Utramig. Experiência gerencial em administração pública e gestão de saúde, coordenação de educação corporativa e gestão do conhecimento e atuação nas áreas de planejamento estratégico, BSC e gestão da qualidade. Atuação docente como professora titular de administração e matemática financeira em cursos técnicos e como assistente docente em cursos de pós graduação lato sensu na área de gestão de pessoas.

Adriana de Fátima Valente Bastos, Instituto Federal de Pernambuco

Professora efetiva no Instituto Federal de Pernambuco - IFPE. Vice-líder do Núcleo de Estudos em Marketing no Interesse Social (MIS). Doutora em Administração de Empresas pela Fundação Getulio Vargas - FGV / EAESP (2019) na linha de pesquisa estratégias de marketing. Mestre pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB / PPGA (2013), com área de concentração gestão organizacional e linha de pesquisa em marketing e sociedade. Possui graduação em Administração pela UFPB (2010). Tem pesquisado nas áreas de Marketing Social, Macromarketing, Comportamento do Consumidor, Pesquisa Transformativa do Consumidor.

Published

2020-01-06