Quality of service provided to MGS customers: a case study with SERVPERF application

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2018.002.0002

Keywords:

Quality, Service sector, SERVPERF

Abstract

The services sector is increasingly prominent in the global economy, with a share of gross domestic products above the production of goods in large industrialized countries such as the United States and the United Kingdom. The services related to the maintenance of the facilities, in particular, always represent a great expense of resources for the organizations, since they are activities of nature indispensable for the development of any organization. In this segment, MGS, a public company of the State of Minas Gerais, is a company that measures the quality of services provided to customers through the SERVPERF instrument. Giving quality of services is a great challenge for companies, certainly more difficult than performing the same measurement in the production of goods. In view of the results, it was possible to verify that MGS services have an acceptable level of quality and it is possible to infer that, if there is not full satisfaction, clients are not dissatisfied with the quality of services. In addition, it is noted that the reliability of the questionnaire applied was attested, considering the results achieved by Cronbach's alpha. Quality measurement and monitoring are key steps in the pursuit of continuous improvement, and therefore customer satisfaction, and must be taken as challenges by any organization seeking success.

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Author Biographies

Washington Gonçalo Rodrigues Veloso, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Mestrando em Administração pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Especialista em Administração Pública pela Fundação João Pinheiro (2018). Graduado em Administração pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (2016). Também graduado em Tecnologia de Redes de Computadores pelo Centro Universitário UNA (2010). Gestor na MGS - Minas Gerais Administração e Serviços S. A., empresa do Estado de Minas Gerais desde 2008, sempre atuando na área comercial e de negócios. Exerci as funções de Auxiliar Administrativo, Assessor do Gerente Comercial, Coordenador de Contratos, Superintendente Comercial e atualmente sou Diretor de Negócios. Primeiro empregado de carreira a ocupar uma posto na Diretoria Executiva da empresa. 

Paulo Fernandes Sanches Junior, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Possui graduação em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, graduação em Tecnologia de Informática pelo Centro Universitario Newton Paiva, mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado em Engenharia Civil pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é Professor Adjunto IV do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Tem experiência na área de Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: logística, sistemas de informação, O&M e sistemas de transportes.

Published

2018-09-24