Recruitment and selection: an analysis of the challenges of inserting young people into the post-pandemic job market in Manaus, Amazonas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2023.003.0004

Keywords:

Labor Market, Recruitment and Selection, Covid-19, Post Pandemic, Challenges, Opportunities

Abstract

After the Covid-19 pandemic, the world underwent drastic changes in a short time and consequently the job market also changed. There are models of new economic relations and means of entering the market. New forms of methodology to attract young people were developed, new recruitment and selection tools emerged to help companies and young people in search of new opportunities. Professional growth and job search are the concerns of young people in the post-pandemic world, however, the interview scenarios and requirements of a company can also become a difficult factor. Due to current conditions, this article seeks to understand and analyze the advances and changes that have occurred in the current scenario, after the pandemic in the city of Manaus, seeking to understand from the perspective of young people who are active and looking for a job, how these changes occurred, what challenges they encounter when trying to join and how recruiters analyze the environment and choose new employees. However, the study results in 124 interviews, of which they present 17 questions in a questionnaire and the reports of people are of different ages, ethnicities, genders, and different areas of work. Most people had obstacles when entering the market. The most predisposing factor is lack of experience and lack of opportunity.

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Author Biographies

Marcos Bandeira Amorim, Faculdade La Salle de Manaus

Graduado em Engenharia Elétrica pela UFAM, Mestre em Engenharia de Produção e MBA em Gestão das Organizações - Operações e Serviços pela UFAM, MBA em Marketing pela Universidade Gama Filho. Doutorando em Ciências da Educação na UNR da Argentina. Dezoito artigos publicados em Congressos e Simpósios de níveis local e nacional. Fluência no idioma Inglês. Carreira de mais de dezessete anos desenvolvida em multinacionais como Sodexo, Sony, Perlos e Philips, atuando como Gerente de Projetos, Coordenador das equipes de Engenharia, Produção e Processo. Coordenação do Comitê de Ergonomia em Empresa de Manufatura. Gestor de Facilities. Experiência de viagens internacionais à Ásia, Europa, Américas do Norte e Sul, integrando equipes em projetos globais. Conhecimentos de PMBOK e BPM. Atualmente Consultor de Empresas pela Overall Consultoria 360, Consultor credenciado pela OCB (Organização das Cooperativas do Brasil), e Docente de graduação e pós-graduação nas Faculdades La Salle, ESB, Fametro e Esbam. Pesquisador visitante no INTECAM - Instituto de Tecnologia da Amazônia.

Drysana Meire Pereira de Oliveira, Faculdade La Salle de Manaus

Acadêmica do 8 período do curso de Administração de Empresas na Universidade La Salle. Apaixonada por Desenvolvimento Humano Organizacional e Recursos Humanos. Tem interesse pelas áreas de: Recrutamento e Seleção, Treinamento e Desenvolvimento, Inovação e Tecnologias. Desenvolvo conteúdo para a internet falando sobre currículos, inovação, desenvolvimento pessoal, motivação, necessidades e competências para o mercado de trabalho. 

Patrick Câmara Sousa, Faculdade La Salle Manaus

Graduando em Administração na Faculdade La Salle Manaus (2023).Interessado por áreas de finanças e tributária.

Published

2023-09-30