The process of institutionalization of the pedagogical project of undergraduate courses in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.002.0001

Keywords:

Pedagogical course project, Institutional theory, Institutionalization process

Abstract

Undergraduate courses at Higher Education Institutions in Brazil are increasingly sought after by students and their quality control has been a constant in the field. The Pedagogical Course Project then emerged as a tool used by managers to maintain the quality of these courses. However, the adherence to new practices in organizational environments is not an easy task. Faced with the gradual increase of students and many low grades in Higher Education Institutions around the country, there is still a lack of studies seeking to understand these distortions. To fill this gap, this work aims to analyze the process of institutionalization of the PPC among professors and coordinators of undergraduate courses throughout the country, using the model proposed by Tolbert and Zucker (1999). After a survey of 464 professors and coordinators of undergraduate courses in the country, the present work could verify a low adherence to the second stage of the model cited, the objectification, however with a high adherence to practices provided in the PPC, raising questions as a possible ceremonial practice and about the real effectiveness of the tool. The results show that adherence to the PPC occurred mainly in those tasks already institutionalized, leaving compliance unclear for those where a change in practice would be necessary.

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Author Biographies

Tiago Martins Ramos da Silva, Universidade do Grande Rio

Possui graduação em Matemática - Licenciatura na UNIABEU Centro Universitário (2006).Concluiu o curso de especialização em Direito Previdenciário pela AVM (2013/2014), Gestão Hospitalar pelo Hospital Sírio Libanês/Fiocruz (2017), Mestrado Acadêmico e Doutorado em Administração pela Universidade do Grande Rio. Atua como servidor público federal desde o ano de 2006. Exerceu o cargo de técnico do seguro social de 2006 a 2013 pelo Instituto Nacional do Seguro Social - INSS, onde exerceu cargos como o de Chefe de Benefícios e Gerente de Agência da Previdência Social. Em 2013 passou a exercer o cargo de Analista de Gestão em Saúde - Perfil de Gestão e Desenvolvimento Institucional pela Fundação Oswaldo Cruz. Atualmente exerce o cargo de Gestor do Serviço de Administração de Materiais do Instituto Fernandes Figueira - Fiocruz. 

Rúbia Walquíria de Carvalho, Instituto Nacional de Câncer

Doutoranda em Saúde Coletiva (UFRJ), Mestra em Administração (Unigranrio), possui graduação em Administração (FAI), Especialização em Gestão de Negócios (UCAM) e Especialização em Finanças e Gestão Corporativa (UCAM), Especialização Gestão Pública em Saúde (UFF). Tem experiência na área de Administração e Finanças, elaboração e execução de projetos, gestão e fiscalização de contratos, com ênfase em Administração Pública; e na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Planejamento e Gestão de Sistemas e Serviços de Saúde e políticas públicas. Atualmente é Gestora Pública do Instituto Nacional de Câncer (INCA), atuando principalmente nos seguintes temas: gestão hospitalar, epidemiologia, gestão de contratos, redesenho de processos, gerência de projetos, câncer e saúde pública. Atuação docente, presencial e à distância, no ensino e pesquisa para a multiplicação dos conhecimentos relativos aos fluxos e processos da gestão hospitalar, administração geral e pública, nas instituições: UFRRJ, UFSJ, FIOCRUZ, UTRAMIG, UNIMONTES, UFRB, CEFET e INCA.

Published

2023-01-08