The Effect of Debt Concentration on Preference for Materials Goods or Experiential Purchases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.002.0007

Keywords:

Experience vs Material goods, Consumers indebtedness, Debt management, Credit card, Debit payment

Abstract

Prior research suggests that debt concentration affects consumers' motivation and leads to the best financial decisions. However, less is known about its relation to the presence of buying options, specifically, material versus experiential choices. To address this gap, this study proposes investigating how debt management strategy (concentrated vs. dispersed) influences experiential versus material goods preferences. Two experiments were conducted in the lab and Mturk. The main findings suggest pieces of evidence that due dates concentration influences consumers to repay more credit card balances. However, this concentration effect is attenuated by time distance. In addition, dispersed accounts lead consumers to spend more, not with experiences as predicted, but with goods. The results suggest that debt concentration leads consumers to prefer material goods instead of experiences. It can help consumers realize that external factors can influence their buying process more than purchases characteristics and could be helpful for consumers to adopt due dates concentration strategy to organize their finances better. The results contribute to developing theories about how debt management influences subsequent behavior. Also, it has been demonstrated as a new antecedent for purchases preferences for material (vs. experience).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Gabriela Rodrigues, Universidade Federal de Minas Gerais

Consultora de Marketing e Gestão da Experiência do Cliente. Doutora em Administração pela UFMG e Mestre em Administração pela UFPR (Bolsista CNPq) - Linha de pesquisa: Marketing / Comportamento do Consumidor e Consumo Experiencial. Atuou como Instrutora e Consultora de Marketing Digital do SEBRAE-MG. Exerceu o cargo de professora substituta em ensino Técnico, Graduação e Pós-Graduação em Administração na UFV e no IFMG. Em ensino à distância, possui experiência como Tutora EAD na Fundação UTRAMIG, Conteudista no Instituto ProMinas, e revisões ao vivo na Uninter-PR. Possui MBA em Planejamento e Gestão Estratégica pela Uninter. É graduada em Administração pela FAP e Técnica em Formação Gerencial pela EFG-MG. Possui certificação profissional na área de Mercado de Capitais e experiência como sócia em Agência de Investimentos. Premiações:Professora Homenageado na UFV. Informações de Destaque: Aprovações nos processos seletivos de Doutorado UFPR (1ª colocada) PUCPR (1ª colocada), UFLA (s/classif.) e UFMG (3ª colocada).

Luana Kava, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda em Gestão da Informação pela Universidade Federal do Paraná. Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná. Especialista em Gestão de Negócios. Graduada em Comunicação pela UniCuritiba

Downloads

Published

2023-01-08