The perception of Leadership in the Implementation of Organizational Strategies in the light of the BSC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.002.0011

Keywords:

Implementation of the strategy, BSC, Management skills

Abstract

This study aims to understand the perception of leadership in the implementation of organizational strategies in the light of the BSC based on works (thesis and dissertations) published between the years 2005 to 2020. As theoretical support, the theme of leadership and strategic administration and the Balance Scorecard were addressed (BSC): definition and application. Of the 182 works submitted on the platform of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (2016), only 1 (one) thesis and another 10 dissertations made efforts to understand the opinion of management on the use of the tool. In the meantime, no studies were found that understood the effectiveness of the application within Brazilian organizations. What was found were case studies that dealt with the theme in isolation. This research is characterized as qualitative, whose data collection took place through the content analysis of the results of the works selected for analysis. Thus, the Balanced Scorecard demonstrates how the decisions of a given strategic business unit can produce effects not only on its own results, but also on the entire corporate strategy, relating and translating immediate actions with long-term objectives and goals, producing the necessary synergy to fulfill the organization's mission/vision.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariele Piassolli Castagnetti, Universidade do extremo Sul Catarinense

Possui graduação em Administração com Linha de Formação Específica em Comércio Exterior pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC) (2011), MBA em Gestão Estratégica de Pessoas Premium: Foco em Coaching (2016), Especialização em Gestão Administrativa e Processos Organizacionais na Educação Superior (2019) pela mesma instituição e é mestranda no Programa de Pós-Graduação de Tecnologias da Informação e Comunicação PPGTIC UFSC (2018) - Linha de Pesquisa: Tecnologia, Gestão e Inovação. Possui experiência na área de Administração, com ênfase em Administração e Processos, atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão de Peocessos e Projetos, Empreendedorismo, Gestão de Pessoas e Planejamento Estratégico. Atualmente é Analista de Processos da UNESC.Foi voluntária no Programa: Plano de 60 Dias - UNESC entre o período de 2016 a 2018, auxiliando os empresários de pequenas empresas de Criciúma e Região nas áreas afins de Gestão.

Gisele Silveira Coelho Lopes, Universidade do extremo Sul Catarinense

Doutora em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí (2019). Mestre em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí (2009). Especialista em Gestão de Pessoas pela UNESC (2006). Bacharel em Administração com Habilitação em Comércio Exterior pela UNESC (2003). É professora do Curso de Administração, Comércio Exterior e Tecnologia em Gestão Comercial em EAD da Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC. É (desde set/2022) Pró-Reitora de Pesquisa, Pós-Graduação, Inovação e Extensão da Universidade do Extremo Sul Catarinense - Unesc. Foi Pró-Reitora de Planejamento e Desenvolvimento Institucional da Universidade do Extremo Sul Catarinense - Unesc (2021). Foi Chefe de Gabinete da Reitoria da Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC de 2017-2020.Desde 2014 é Coordenadora do Núcleo de Empreendedorismo da Unesc. Foi Assessora Acadêmica da Pró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão (Propex) (2014-2017). Foi Coordenadora de Extensão da Unidade de Ciências Sociais Aplicadas (2013-2014). Foi professora do Curso de Tecnologia em Design de Moda e Estilo do Serviço Nacional de Aprendizagem - Criciúma/SC (2004-2015). É Palestrante, Analista Comportamental e Consultora empresarial. Atua nas áreas de gestão estratégica, gestão de crises organizacionais, gestão de pessoas, gestão de processos e operações, inovação e empreendedorismo e gestão da qualidade.

Published

2023-01-08