Strategy for fostering innovation: ALI Program at Sebrae/SP

Authors

  • Graziela Oste Graziano Universidade do Sul de Santa Catarina
  • Anderson Santos Universidade Metodista de Piracicaba, Brasil
  • Rosana Borges Zaccaria Universidade Metodista de Piracicaba

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.003.0011

Keywords:

Culture of Innovation, Organizational Culture, Strategy, Innovation, Competitive advantage

Abstract

In the pursuit of competitive advantage, companies bring about changes in their products and services through actions that offer some increase and that these are perceived by customers, however, these actions - when carried out - are occasional and of low impact, making neither the customer or the entrepreneur does not realize the possible benefits. In addition, given the possible failure in these actions, the effort, time and costs involved end up discouraging the entrepreneur and generating a culture averse to innovation, thus, there is a low intention to invest and promote a culture of innovation. In view of this situation, the objective of this article is to understand how to promote the culture of innovation in micro and small companies, describing concepts, typology, characteristics and applications that seek to understand how it occurs in the context and business environment. For the preparation of this study, bibliographical and documentary researches were carried out that show the critical factors that evidence the implementation of the culture of innovation, in addition to a practical example of application contemplated in the program Local Agents of Innovation (ALI) developed by SEBRAE. The research method adopted was exploratory. This study aims to offer readers a new look at the practice of innovation, identifying possibilities for improvement, generating new business opportunities.

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Author Biographies

Graziela Oste Graziano, Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutorado em Administração pela UNINOVE, Mestrado em Administração pela UNIMEP, MBA em Gestão de Pessoas e graduação em Administração pela UNIMEP. Professora do Programa de Mestrado e Doutorado da UNISUL. Professora e coordenadora dos cursos presenciais de Administração e Tecnólogo em Recursos Humanos do UNISAL-PIRACICABA. Coordenadora dos cursos EAD do UNISAL/PIRACICABA: Marketing, Administração, Ciências Contábeis, Logística e Processos Gerenciais. Professora da graduação e pós-graduação na Escola de Engenharia de Piracicaba. Professora orientadora dos trabalhos de conclusão de curso do MBA - PECEGE - ESALQ/USP. Foi professora por 8 anos do programa de Mestrado e Doutorado em Administração, na linha de pesquisa de Estudos Organizacionais e Gestão de Pessoas. Possui experiência em gestão e editoração de periódico científico. Formação em curso de High Performance Coaching HPC - Modalidade Self, Life, Professional e também de Analyst of Profile Behavioral. Pesquisadora e com publicação em livros e periódicos nacionais e internacionais na área de Marketing, Estratégia, Inovação, Estudos Organizacionais e Gestão de Pessoas. Desenvolve e ministra cursos e treinamentos in company.

Rosana Borges Zaccaria, Universidade Metodista de Piracicaba

Profa. Rosana Borges Zaccaria graduada em Publicidade e Propaganda pela Universidade Metodista de Piracicaba, mestrado em Comunicação Social e doutorado em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo. Possui experiências como docente na graduação, MBAs, mestrado e doutorado na área de Comunicação e de Administração. Atua nas áreas de: comunicação, marketing e criatividade, projeto experimental, com ênfase em comunicação interna, comunicação empresarial e mentoria na área. É consultora e facilitadora em projetos de comunicação

Published

2021-06-29