Tourism and sustainable territorial development: the role of the institutional dimension in Florianópolis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2021.003.0018

Keywords:

Sustainable territorial development, Public policies, Tourism in Florianópolis

Abstract

The debate on tourism and sustainable territorial development has been fundamental to the creation of strategies that guarantee not only economic development, but, above all, socio-environmental development. The objective of this research was to analyze whether the tourism segment in Florianópolis, from the institutional dimension (laws, decrees, plans and projects), has been an articulating axis for innovative projects of sustainable territorial development. The study presented here is based on the approach to sustainable territorial development (STD). This is predominantly qualitative research, with explanatory and descriptive approaches, which used bibliometrics and documentary analysis for data collection. The mapping carried out in official documents of the municipality pointed out the importance, for tourism, of both environmental conservation and optimization of the use of natural resources and investment in infrastructure. In addition, aspects such as those related to the rescue of the socio-cultural dimension of the territory and the awakening of the feeling of belonging were also present. However, these territorial planning mechanisms still touch the STD approach, as they have not sought to insert the socio-environmental issue at the center of municipal planning and management.

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Author Biographies

Luciana Francisco de Abreu Ronconi, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduação em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Graduação em História pela Universidade de São Paulo, Mestrado em Serviço Social pela Universidade Federal de Santa Catarina, Doutorado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina e Pós-doutorado na Universidade Técnica de Lisboa, no âmbito do Centro de Investigação em Sociologia Econômica e das Organizações do Instituto Superior de Economia e Gestão. Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina ministrando aulas no Curso de Administração Pública do Centro de Ciências da Administração e Socioeconômicas - ESAG. Membro do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Inovações Sociais na Esfera Pública - NISP e do Grupo de Pesquisa Co-produção do Bem Público: Accountability e Gestão - POLITEIA. Professora do Programa de Pós-Graduação em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental do Centro de Ciências Humanas e da Educação - FAED da UDESC.

Gabriel Bertimes Di Bernardi Lopes, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professor da Universidade do Estado de Santa Catarina e da Universidade Estadual do Piauí. Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Santa Catarina. Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Santa Catarina. Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Urbanismo, História e Arquitetura da Cidade da Universidade Federal de Santa Catarina. Bacharelado no Departamento de Geografia da Universidade do Estado de Santa Catarina. Pesquisador do NISP - Núcleo de Inovações Sociais na Esfera Pública e do SITUS - Território, Arquitetura e Cidadania. Registro no Conselho Regional de Engenharia e Agronomia de Santa Catarina, CREA-SC 154589-3.

Rafaela Decker, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduanda no Departamento de Administração Pública, do Centro de Ciências da Administração e Socioeconômicas, da Universidade do Estado de Santa Catarina. Pesquisadora voluntária no Núcleo de Pesquisa e Extensão em Inovações Sociais na Esfera Pública (NISP), do Departamento de Administração Pública, do Centro de Ciências da Administração e Socioeconômicas, da Universidade do Estado de Santa Catarina. 

Published

2021-06-29